«Φρένο» στην εναρμονισμένη πρακτική των τραπεζών να υπονομεύσουν το εξωδικαστικό συμβιβασμό με την επίκληση προβλημάτων ταχείας ολοκλήρωσης των σχετικών διαδικασιών αλλά και την αύξηση του τελικού κόστους για τους οφειλέτες , βάζει η κυβέρνηση.
Γράφει ο: Βασίλης Κατσαρός
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες και πριν το τέλος του χρόνου θα έχει προωθηθεί τροπολογία στην Βουλή με την οποία θα προβλέπεται ρύθμιση χρεών σε 120 δόσεις από οφειλές μισθωτών, συνταξιούχων, ελεύθερων επαγγελματιών και όσων δεν καλύπτονταν από τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Το πρόβλημα αναγνώρισε πριν λίγες μέρες ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» 105,5.
«Έχουμε ήδη φτιάξει την πλατφόρμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού, εντάξαμε και τα χρέη που δημιουργήθηκαν το 2017, αλλά αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είναι αρκετά αυτά τα μέτρα. Παρεμβαίνουν οι τράπεζες και άλλοι παράγοντες, που παρεμποδίζουν μία άμεση και εύλογη λύση για τους οφειλέτες» ανέφερε ο κ. Πετρόπουλος.
«Γι’ αυτόν το λόγο»- συμπλήρωσε -«πριν τελειώσει η χρονιά, θα δούμε μέτρα για εκείνους που δεν μπορούν να μπουν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό ή δεν μπορούν να γίνουν δεκτές οι περιπτώσεις τους στο σύστημα του εξωδικαστικού, ώστε να μειώσουμε τις οφειλές με έναν εύλογο τρόπο επιμέτρησης της οφειλής». «Πρέπει να βρούμε μία λύση γι’ αυτόν τον κόσμο και θα βρούμε» τόνισε ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης
Είναι γεγονός ότι ένα χρόνο μετά την λειτουργία του μηχανισμού του εξωδικαστικού συμβιβασμού τα στοιχεία είναι σχεδόν απογοητευτικά : Από τις 48.000 ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν καταφύγει μέχρι σήμερα στην ειδική πλατφόρμα μόνο 16.000 πληρούσαν τα κριτήρια επιλεξιμότητας, μόνο 3.000 υπέβαλαν αιτήσεις και μόνο 200 ρύθμισαν τις οφειλές τους.
Τα προβλήματα που προκαλούν οι τράπεζες αποδεικνύονται από το γεγονός ότι από τις περίπου 570 προσκλήσεις για συμμετοχή πιστωτών, 130 οφειλέτες αναμένουν ακόμη την απάντηση των πιστωτών τους, ενώ για 70 η διαπραγμάτευση απέτυχε λόγω έλλειψης απαρτίας.
Οι τράπεζες μετέρχονται και ένα άλλο «κόλπο» : Έχει καταγραφεί πολλάκις το «φαινόμενο» όταν κάποιος έμπορος ή εταιρία υπέβαλε αίτηση αμέσως προέβαιναν σε καταγγελία δανειακών συμβάσεων, σε άρνηση χορήγησης μπλοκ επιταγών, σε μπλοκάρισμα εφαρμογών pos και e – banking και με τον τρόπο αυτό έθεταν κατ’ ουσίαν σε άμεσο κίνδυνο την βιωσιμότητα της επιχείρησης.
Ουσιαστικά δηλαδή μπλοκάρουν την όποια διαδικασία γιατί ποιος επαγγελματίας μπορεί να λειτουργήσει την επιχείρησή του χωρίς pos, e banking και μπλοκ επιταγών;