Προσχέδιο προϋπολογισμού: Αορίστου χρόνου 3.000 συμβασιούχοι του «Βοήθεια στο Σπίτι»

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Προσχέδιο προϋπολογισμού: Αορίστου χρόνου 3.000 συμβασιούχοι του «Βοήθεια στο Σπίτι»

Για μετατροπή των συμβάσεων 3.000 εργαζομένων στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» από ορισμένου σε αορίστου χρόνου κάνει λόγο το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019

Όπως επισημαίνει το ΑΠΕ – ΜΠΕ, για μετατροπή των συμβάσεων 3.000 εργαζομένων στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» από ορισμένου σε αορίστου χρόνου κάνει λόγο το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019, που κατατέθηκε τη Δευτέρα.

Σε ό,τι αφορά στους ΟΤΑ, το προσχέδιο αναφέρει ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του ενοποιημένου προϋπολογισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για το 2019 αναμένεται  να διαμορφωθεί σε 211 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 47 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2019 – 2022. Κύριος παράγοντας της διαφοροποίησης αυτής είναι η εκτίμηση μεταφοράς μέρους της επίπτωσης (carry – over) των αυξημένων λοιπών εξόδων του προηγούμενου έτους και στο 2019. Στο προσχέδιο επισημαίνεται οτι από το 2019 η αρμοδιότητα της καταβολής των προνοιακών επιδομάτων θα μεταφερθεί από τους δήμους, στον ΟΠΕΚΑ, νομικό προσωπο του υπουργείου Εργασίας. Η μεταφορά αυτής τηε αρμοδιότητας δεν προκαλεί επίπτωση σε επίπεδο δημοσιονομικού αποτελέσματος, καθώς επιφέρει ισόποση μείωση στα έσοδα (επιχρηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό) και στις δαπάνες (κοινωνικές παροχές), σημειώνεται στο προσχέδιο.

Στα 53,813 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 399 εκατ. ευρώ ή 0,7%, έναντι των προβλέψεων του Μεσοπρόθεσμου, θα διαμορφωθούν το 2019 τα καθαρά έσοδα του κρατικού Προϋπολογισμού, όπως αναφέρεται στο προσχέδιο. Η προαναφερθείσα αύξηση, αναμένεται να πραγματοποιηθεί παρά την σημαντική άνοδο των επιστροφών φόρων κατά 788 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα:

*οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 27,609 δισ. ευρώ, αυξημένοι κατά 710 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Μεσοπρόθεσμου, αντικατοπτρίζοντας τη συνεχώς βελτιούμενη καταναλωτική δαπάνη,

*ο φόρος εισοδήματος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο ποσό των 16,7 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 86 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου,

*οι επιστροφές φόρων προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 4,973 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 788 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου,

*τα έσοδα του ΠΔΕ εκτιμώνται σε 4,042 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 150 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, λόγω μεταφοράς στο ΠΔΕ απολήψεων από Ε.Ε., που έως πρότινος εμφανίζονταν στον τακτικό Προϋπολογισμό.

Στο σκέλος των δαπανών, οι συνολικές δαπάνες του κρατικού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν (σε δημοσιονομική βάση) στα 57,624 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 95 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο.

Οι δαπάνες αυτές αναλύονται ως εξής:

*Παροχές σε εργαζομένους. Οι δαπάνες παροχών σε εργαζομένους, προβλέπεται ότι θα ανέλθουν (σε δημοσιονομική βάση) στα 12,978 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο.

*Κοινωνικές Παροχές. Οι δαπάνες της κατηγορίας αυτής προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν σε 1,667 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 758 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μεταφοράς πιστώσεων ύψους 760 εκατ. ευρώ στις μεταβιβάσεις για την επιχορήγηση στον ΟΠΕΚΑ, για την υλοποίηση της δράσης του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).

Σύμφωνα επίσης με το προσχέδιο, εάν υλοποιηθούν οι παρεμβάσεις που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, τα καθαρά έσοδα του κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 53,832 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 19 εκατ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης, γεγονός που οφείλεται:

*στη μείωση κατά 10% μεσοσταθμικά, ή 262,5 εκατ. ευρώ του ΕΝΦΙΑ, και

*στην αύξηση κατά 282 εκατ. ευρώ του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, ως αποτέλεσμα των συνταξιοδοτικών παρεμβάσεων (δευτερογενής επίδραση).

Ενώ, στο σκέλος των δαπανών, με βάση το ίδιο σενάριο, οι συνολικές δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 56,169 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 1,455 δισ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης, κυρίως λόγω της άρσης των εξισορροπητικών παρεμβάσεων του 2019, όπως αυτές είχαν παρουσιαστεί στο Μεσοπρόθεσμο.

ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ ΕΞΟΔΟΣ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ

Το δημόσιο χρέος αναμένεται να διαμορφωθεί το 2019 σε 323,5 δισ. ευρώ ή 170,2% του ΑΕΠ, από 335 δισ. ευρώ ή 183% του ΑΕΠ εφέτος.

Οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου κατά τη διάρκεια του 2018 καλύφθηκαν από μακροπρόθεσμα δάνεια συνολικού ύψους 21,7 δισ. ευρώ, που εκταμιεύθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), κοινοπρακτική έκδοση ομολόγου σταθερού επιτοκίου επταετούς διάρκειας, ύψους 3 δισ. ευρώ και αναχρηματοδότηση βραχυπρόθεσμου χρέους. Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός πραγματοποιήθηκε μέσω εκδόσεων εντόκων γραμματίων τρίμηνης, εξάμηνης και ετήσιας διάρκειας (για πρώτη φορά μετά τον Απρίλιο του 2010) καθώς επίσης και μέσω πράξεων διαχείρισης ταμειακής ρευστότητας υπό τη μορφή repos.

Με την εκταμίευση της τελευταίας δόσης από τον ESM, ύψους 15 δισ. ευρώ, ολοκληρώθηκε το τρίτο πρόγραμμα στις 20 Αυγούστου 2018, ενισχύοντας σημαντικά τα ταμειακά διαθέσιμα ασφαλείας (cash buffer), τα οποία, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα διαθέσιμα, εκτιμάται ότι, κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες, μπορούν να καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου έως και τα τέλη του 2020. Η δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας, είχε ως αποτέλεσμα μία προσωρινή αύξηση του δημοσίου χρέους για το 2018. Στις 31 Αυγούστου 2018, το σύνολο των ευρωπαϊκών δανείων του πρώτου, δεύτερου και τρίτου προγράμματος στήριξης (GLF, EFSF, ESM) ανήλθε σε 243.682,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα ανεξόφλητα δάνεια προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διαμορφώθηκαν σε 10.291,58 εκατ. ευρώ.

Όπως επισημαίνεται στο προσχέδιο, ο σχεδιασμός της εκδοτικής πολιτικής για το 2019, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, σειρά νέων ομολογιακών εκδόσεων σταθερού επιτοκίου με κομβικές διάρκειες, που θα συμπληρώνουν τα κενά του φάσματος λήξεων του ελληνικού χαρτοφυλακίου χρέους. Λαμβανομένων υπόψη δε, των υφιστάμενων υψηλών ταμειακών διαθεσίμων που διατηρεί το Δημόσιο, τα οποία, ακόμα και υπό εξαιρετικά συντηρητικές εκτιμήσεις, επαρκούν για να καλύψουν τις μικτές χρηματοδοτικές του ανάγκες τουλάχιστον για τα δύο επόμενα έτη, οι στόχοι της εκδοτικής πολιτικής για το 2019, αλλά και μετέπειτα, θα προσανατολιστούν σε ομολογιακές εκδόσεις με υψηλή ρευστότητα και όγκο, στη διατήρηση μίας αντιπροσωπευτικής καμπύλης αποδόσεων ελληνικών κρατικών χρεογράφων αναφοράς, καθώς επίσης και στη συνεχή και αδιάλειπτη παρουσία του Δημοσίου στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, ως εκδότη κρατικών χρεογράφων, παρέχοντας παράλληλα την αναγκαία διαφάνεια και προβλεψιμότητα στην επενδυτική κοινότητα.

Το σύνολο των νέων ετήσιων εκδόσεων δεν αναμένεται να ξεπερνά τις ετήσιες αποπληρωμές χρεολυσίων, ενώ η αναμενόμενη υπερβάλλουσα ρευστότητα θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο ενός συντεταγμένου προγράμματος διαχείρισης υφιστάμενων υποχρεώσεων χαρτοφυλακίου χρέους, κατά τα πρότυπα των αντίστοιχων προγραμμάτων που έλαβαν χώρα στο πρόσφατο παρελθόν.

Πηγη:https://left.gr/news/proshedio-proypologismoy-aoristoy-hronoy-3000-symvasioyhoi-toy-voitheia-sto-spiti