Στην απεργία συμμετέχουν περίπου 13.000 εργαζόμενοι.
Τα τρία εργοστάσια, σύμφωνα με το UAW ανήκουν στις λεγόμενες μεγάλες «τρεις του Ντιτρόιτ», δηλαδή την General Motors, τη Stellantis και τη Ford. – όπου θα αρχίσει αυτή η άνευ προηγουμένου κινητοποίηση, καλώντας τα μέλη του συνδικάτου να είναι έτοιμα να συμμετάσχουν με τη σειρά τους στις απεργιακές κινητοποιήσεις, ανάλογα με την πορεία των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Ο εκπρόσωπος του συνδικάτου, Σον Φέιν, επισήμανε πως πρόκειται για τα εργοστάσια όπου παράγονται το δημοφιλές μοντέλο Bronco της Ford στο Γουέιν (Μίσιγκαν), διάφορα ανοικτά ημιφορτηγά της GM στην Ουέντζβιλ (Μισούρι) και τα Jeep της Stellantis στο Τολέντο (Οχάιο). Πρόκειται για τα οχήματα που εισφέρουν το τρέχον διάστημα τις μεγαλύτερες πωλήσεις των «τριών του Ντιτρόιτ».
«Για πρώτη φορά στην ιστορία μας, θα απεργήσουμε και στις τρεις Μεγάλες Τρεις», είπε, μη αποκλείοντας το ενδεχόμενο να γενικευθεί η απεργία. «Αν χρειαστεί να απεργήσουμε όλοι, θα το κάνουμε», τόνισε.
Αν η απεργιακή κινητοποίηση διαρκέσει, η αμερικανική οικονομία θα υποστεί πλήγμα: πολλές εταιρίες εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτή.
Παράλληλα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η απεργία να γενικευτεί. «Αν χρειαστεί να απεργήσουμε όλοι, θα το κάνουμε», τόνισε.
Η διαπραγμάτευση είναι σκληρή και οι δυο πλευρές απέχουν ακόμη πολύ. Το συνδικάτο ζητεί αυξήσεις 40%, οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε πως δεν θα δεχθούν να ξεπεράσουν το 20%, ενώ απορρίπτουν άλλα αιτήματα-κλειδιά του UAW, που για τη στήριξη των εργαζομένων απεργών έχει ετοιμάσει ταμείο ενίσχυσης ύψους 825 εκατ. δολαρίων.
Παρέμβαση Μπάιντεν
“Τα κέρδη-ρεκόρ (των αυτοκινητοβιομηχανιών) δε μοιράστηκαν με δίκαιο τρόπο” με τους εργαζομένους, υπογράμμισε ο Αμερικανός πρόεδρος.
Να υπενθυμίσουμε πως με παρέμβασή του την Παρασκευή, 15/9, ο πρόεδρος των ΗΠΑ.Τζο Μπάιντεν δήλωσε ότι «κανείς δεν ήθελε την απεργία του συνδικάτου United Auto Workers», ωστόσο «οι εργαζόμενοι θα έπρεπε να έχουν ένα μερίδιο από τα κέρδη που βγάζουν οι εταιρείες αυτές».
Το UAW (United Auto Workers) είναι ένα από τα μεγάλα σωματεία εργαζομένων στον τομέα του αυτοκινήτου, αριθμώντας 391.000 ενεργά μέλη.
Τις τελευταίες εβδομάδες μπήκε σε διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβολαίων των μελών της με τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ, τη Stellantis, τη General Motors και τη Ford, ζητώντας αύξηση αποδοχών κατά 40% και εργασία 32 ωρών την εβδομάδα.
Ωστόσο, λίγο πριν τη λήξη της προθεσμίας και ενώ οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονταν μεταξύ των δύο πλευρών, οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να ξεκινήσουν απεργία. Πρόκειται για μία ιστορική στιγμή αφού στα 88 χρόνια ιστορίας του σωματείου ποτέ δεν υπήρξε ταυτόχρονη απεργία στις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Για αυτό, σύμφωνα με το Anderson Economic Group, μία τόσο μαζική κινητοποίηση ενδέχεται να προκαλέσει ζημιές της τάξης των 5 δισ. ευρώ, ακόμα κι αν όλες οι εγκαταστάσεις των εταιρειών κλείσουν για μόλις 10 μέρες.
Ο πρόεδρος του UAW, Shawn Fein, δήλωσε την Πέμπτη πως αν δεν προχωρήσει η διαδικασία και δεν ανανεωθούν τα συμβόλαια (που λήγουν τις προσεχείς μέρες μετά από 4 χρόνια), το σωματείο θα κατέβει σε απεργία: «Για να κερδίσουμε, θα πρέπει να αναλάβουμε δράση. Ετοιμαζόμαστε να απεργήσουμε με τρόπο που δεν θα έχουν δει ξανά αυτές οι εταιρείες.»
Η GM με ανακοίνωση δήλωσε: «Είμαστε απογοητευμένοι από τις ενέργειες της ηγεσίας της UAW, παρά το άνευ προηγουμένου οικονομικό πακέτο που τέθηκε στο τραπέζι. Θα συνεχίσουμε να διαπραγματευόμαστε καλή τη πίστη με το σωματείο για να καταλήξουμε σε συμφωνία το συντομότερο δυνατό».
Σε ανάλογο ύφος ήταν και η δηλώσεις που έκανε την Πέμπτη ο CEO της Ford, Jim Farley, ενώ η Stellantis στην επίσημη ανακοίνωσή της αναφέρει: «Είμαστε απογοητευμένοι από την άρνηση της ηγεσίας της UAW να δεσμευτεί με υπεύθυνο τρόπο για την επίτευξη μίας δίκαιης συμφωνίας προς το συμφέρον των εργαζομένων μας, των οικογενειών τους και των πελατών μας. Η εταιρεία είναι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και θα λάβει όλες τις απαραίτητες αποφάσεις για την προστασία των δραστηριοτήτων της».
πηγή: caranddriver.gr, cnn, efsyn.gr