Η «Εποχή» μιλά με τον γ. γραμματέα της ΠΟΣΤ ΕΛΤΑ, Γιάννη Μώρο, για το μέλλον του οργανισμού, με αφορμή τα κυβερνητικά μέτρα για κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων του σε διάφορες πόλεις της χώρας.
Σας ανησυχεί ότι η κυβέρνηση περίμενε να γίνουν οι εκλογές για να φέρει το σχέδιό της;
Όντως, το σχέδιο ήλθε μετά τις εκλογές για προφανείς λόγους. Φαντάζομαι για το πολιτικό κόστος. Στο άκουσμα ότι θα κλείσουν γραφεία υπάρχουν αντιδράσεις από τοπικές κοινωνίες.
Το ότι η νέα διοίκηση ήλθε στα γραφεία του συνδικάτου και συζήτησε μαζί σας για τρεις ώρες, δείχνει ότι καταλαβαίνει τη σοβαρότητα του θέματος;
Η αλήθεια είναι ότι αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά, δηλαδή να ενημερώσει τους εκπροσώπους των εργαζόμενων για τις αλλαγές που θέλει να κάνει. Πρόθεση της διοίκησης, τουλάχιστον αυτά που μας μετέφερε, είναι ότι πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που θέλει να κάνει στον οργανισμό, παρουσίασε και κάποιους άξονες. Στους άξονες ανέφερε και τις αλλαγές που θέλει να κάνει και στο δίκτυο. Περισσότερες λεπτομέρειες δεν γνωρίζουμε, δηλαδή, ποια είναι τα γραφεία που κλείνουν. Τα βλέπουμε στις ανακοινώσεις που γίνονται κάθε εβδομάδα. Ουσιαστικά, προσπαθεί να κινηθεί σε δυο άξονες: να περιορίσει τα κόστη και να παρέχει όσο το δυνατό καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες.
Άρχισε, η υλοποίηση του σχεδίου;
Ναι, από την προηγούμενη εβδομάδα. Έκλεισαν τα πρώτα 25 γραφεία και μεταφέρθηκαν σε όμορα καταστήματα. Έχουν ανακοινωθεί και άλλα 40 ακόμη, συνολικά, δηλαδή, μέχρι στιγμής
κλείνουν 65 καταστήματα.
Ποιο, λοιπόν, θεωρείτε ότι είναι το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης;
Ό,τι συμβαίνει, για μας δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Λίγο – πολύ διαφαίνεται από επιλογές, την προηγούμενη τετραετία, διοίκησης και κυβέρνησης. Για παράδειγμα, η μετατροπή κάποιων γραφείων σε θυρίδες, δηλαδή με έναν υπάλληλο που θα πηγαίνει μια φορά την εβδομάδα για 2 – 3 ώρες να εξυπηρετείται το κοινό, που στην πορεία έκλεισαν. Το ίδιο θα γίνει και τώρα. Τα υποκαταστήματα που ανακοινώθηκαν αυτή την εβδομάδα, ένας μεγάλος αριθμός είναι προωθημένες θυρίδες, που στην ουσία είτε υπολειτουργούσαν, είτε δεν λειτουργούσαν. Ο σχεδιασμός της διοίκησης είναι να μπει στρατηγικός επενδυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και τη στιγμή που σε μεγάλο βαθμό σε όλα θέλει να παίξει ρόλο ο στρατηγικός παράγοντας, και μιλάει για ιδιωτικοποιήσεις, θεωρούμε ότι έτσι όπως δείχνει να διαφαίνεται, κάποια στιγμή στο μέλλον θα έλθει και η σειρά των ΕΛΤΑ.
Ο συνδυασμός, δηλαδή συρρίκνωσης και υποτιθέμενου εκσυγχρονισμού θα οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση;
Ο καθένας χρησιμοποιεί με διαφορετικό περιεχόμενο την κάθε λέξη. Το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας την ανάπτυξη ή την εξυγίανση είναι εντελώς διαφορετικό. Το σίγουρο είναι ότι το business plan προβλέπει την είσοδο στρατηγικού επενδυτή.
Γιατί απέτυχε το προηγούμενο σχέδιο, αν και είχε προίκα 280 εκ. ευρώ;
Η νέα διοίκηση το λέει αυτό με έμφαση. Είναι, όντως, μια παραδοχή που δεν γινόταν το προηγούμενο διάστημα. Ο νέος υπουργός, είδαμε στον Τύπο, παραδέχθηκε ότι έγιναν λάθη. Και το Σάββατο στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στα λάθη της πολιτικής για τα ΕΛΤΑ. Υπάρχει η διαβεβαίωση ότι θα αξιοποιηθεί το υπάρχον τακτικό προσωπικό.
Δηλαδή; Υπάρχει και έκτακτο;
Ο όμιλος ΕΛΤΑ έχει περίπου 3.200 άτομα τακτικό προσωπικό. Έχει όμως και 1.400 – 1.500 ενοικιαζόμενους εργαζόμενους περίπου. Οι όποιες αλλαγές, μας λένε, δεν θα επηρεάσουν το προσωπικό. Στην πράξη, όμως, όπως την προηγούμενη τετραετία, οι θέσεις εργασίας μειώθηκαν κατά 50%. Συγκεκριμένα, το οργανόγραμμα του 2019 προέβλεπε περίπου, για να μπορούν να λειτουργούν τα ΕΛΤΑ, 8.700 εργαζόμενους. Αυτή τη στιγμή το οργανόγραμμα προβλέπει 4.621 άτομα. Στη μείωση αυτή πρέπει να προστεθεί και η νέα με βάση το τρέχον σχέδιο. Διότι εφόσον κλείνουν υποκαταστήματα, θα μειωθεί και το οργανόγραμμα. Μέχρι αυτή τη στιγμή, πάντως, δεν θίγονται τα εργασιακά δικαιώματα, μισθολογικά και θέσεις εργασίας.
Ποια η θέση των ΕΛΤΑ στον κλάδο;
Είχαν πάντα δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Τα τελευταία χρόνια δυστυχώς βλέπουμε συνεχώς να συρρικνώνεται η ύλη του. Αυτό συνδέεται με το ότι αναπτύσσονται νέες τεχνολογίες και επηρεάζουν την αγορά. Αναπτύχθηκαν οι υπηρεσίες courier και logistics, αλλά τα ΕΛΤΑ δεν ακολούθησαν αυτή τη στροφή στον προσανατολισμό τους. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι μπήκαν αρκετά χρήματα. Όλα αυτά δε, ενώ υπάρχουν πάρα πολλές ανταγωνίστριες εταιρείες, ίσως 500 – 600 courier. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, με έως και κανιβαλισμό στις τιμές. Αν η εταιρεία δεν κάνει άμεσα στροφή και δεν ακολουθήσει τα δεδομένα της εποχής, τότε σίγουρα θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα.
Η υστέρηση ήταν ανικανότητα ή υπολογισμός ότι εφόσον θα μπει στρατηγικός επενδυτής, δεν πειράζει;
Δεν μπορεί να απαντήσει κανείς με βεβαιότητα. Η ιστορία θα το βρει. Όμως ναι, θα μπορούσαμε να κινηθούμε σε άλλη κατεύθυνση. Μέσα στην περίοδο του Covid, όπου η αγορά οργίαζε και οι εταιρείες δεν ανταποκρίνονταν, η μια μετά την άλλη έκλειναν, διότι δεν υπήρχαν δίκτυα να φθάσουν στον καταναλωτή, εμείς που είχαμε αυτή τη δυνατότητα δεν την αξιοποιήσαμε. Αντίθετα, εκεί όπου, εκ του νόμου, ο ταχυδρόμος έπρεπε να περνά από ένα δρόμο καθημερινά, έγινε ανά δυο ή τρεις μέρες. Σκέφτεσαι έτσι με καχυποψία και κάνεις σκέψεις όπως αυτές που εμπεριέχει η ερώτησή σου.
Ποιες οι προτάσεις της Ομοσπονδίας για τη διέξοδο;
Να γίνουν άμεσα επενδύσεις. Αυτή τη στιγμή ο οργανισμός λειτουργεί με απαρχαιωμένα μέσα στη διανομή, στις διαβιβάσεις, τα γραφεία. Όσο φιλότιμο και αν έχουν οι εργαζόμενοι και αν προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες, αν δεν τους παρέχονται τα μέσα, δεν αποδίδουν.
πηγή: https://www.epohi.gr/