«Μαύρη» η χθεσινή Τρίτη για τον Εμανουέλ Μακρόν. Η μεγάλη συμμετοχή στην απεργία των σιδηροδρομικών υπαλλήλων, η οποία συνεχίζεται και σήμερα, προμηνύει ένα μαύρο τρίμηνο για τον Γάλλο πρόεδρο.
Οι συνδικαλιστές των σιδηρόδρομων SNCF, οι οποίοι αντιδρούν στην επιδιωκόμενη μερική ιδιωτικοποίηση του δικτύου και την άρση των προνομίων τους, έχουν εξαγγείλει σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων: δύο κάθε εβδομάδα (οι αμέσως επόμενες στις 8 και 9 Απριλίου) μέχρι και τέλος Ιουνίου.
Η «μαύρη Τρίτη», όπως τη βάφτισαν τα ΜΜΕ, προκάλεσε σοβαρά προβλήματα στις μεταφορές των περίπου 4,5 εκατομμυρίων Γάλλων που χρησιμοποιούν καθημερινά το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στην απεργία υπολογίζεται ότι συμμετείχε το 75% των οδηγών και το 33% του υπόλοιπου προσωπικού. Μόνο ένα στα πέντε τρένα της γραμμής και μία στις οχτώ υπερταχείες ήταν σε λειτουργία.
Τα περισσότερα προβλήματα εντοπίστηκαν στο Παρίσι, ενώ διακόπηκαν και τα περισσότερα δρομολόγια προς τις γειτονικές χώρες.
Αλλά δεν ήταν μόνον οι σιδηροδρομικοί που κατέβασαν χθες τους διακόπτες. Το προσωπικό της Air France πραγματοποίησε στάση εργασίας για τέταρτη συνεχή μέρα.
Χθες παράλληλα, κινητοποιήσεις πραγματοποίησαν οι εργάτες στην καθαριότητα οι οποίοι ζητούν τη δημιουργία ενιαίου εθνικού φορέα και καλύτερες συνθήκες συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι στον τομέα της ενέργειας αντιδρώντας στη σταδιακή ιδιωτικοποίηση που επιχειρεί η κυβέρνηση Μακρόν. Το «παρών» έδωσαν και οι φοιτητές οι οποίοι πραγματοποιούν εδώ και μέρες διαδηλώσεις και καταλήψεις κατά του τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια.
Ο Μακρόν θέλει να κόψει τα προνόμια των εργαζομένων των SNCF, όπως μονιμότητα, πρόωρη συνταξιοδότηση, 28 ημέρες ετήσια άδεια και δωρεάν εισιτήρια για τους ίδιους και τους συγγενείς τους, με το επιχείρημα ότι πρέπει να εξισωθούν -τουλάχιστον οι νεοεισερχόμενοι στον κλάδο- με ό,τι ισχύει στον βιομηχανικό κλάδο. Επισείει το επιχείρημα του χρέους της εταιρείας -γύρω στα 45 δισ. ευρώ- και επιμένει ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο πρέπει να ανοιχτεί στον «ανταγωνισμό».
Εξάλλου, οι ντιρεκτίβες της Ε.Ε. ορίζουν ότι το γαλλικό σιδηροδρομικό δίκτυο θα πρέπει να οδηγηθεί σε μερική ιδιωτικοποίηση ώς το 2023.
Το παράδειγμα Ζιπέ
Ο τελευταίος Γάλλος πολιτικός που τα έβαλε με τους σιδηροδρομικούς -και απέτυχε- ήταν ο Αλέν Ζιπέ το 1995. Εκείνη τη χρονιά σημειώθηκε η τελευταία μεγάλη απεργία στον δημόσιο τομέα κόντρα στα σχέδια του τότε δεξιού πρωθυπουργού για γενναίες περικοπές στον τομέα των κοινωνικών παροχών.
Ειδικά η πρόθεσή του να καταργήσει το δικαίωμα των σιδηροδρομικών υπαλλήλων να συνταξιοδοτούνται στα 55 προκάλεσε εκτεταμένες κινητοποιήσεις στον κλάδο οι οποίες τον οδήγησαν τελικά σε παραίτηση. Θα αντέξει ο Μακρόν μια κινητοποίηση ανάλογου μεγέθους;
«Αν πρέπει να σεβαστούμε τους απεργούς, τότε πρέπει επίσης να σεβαστούμε τα εκατομμύρια των Γάλλων που θέλουν να πάνε στη δουλειά τους, επειδή δεν έχουν επιλογή, επειδή θέλουν να εργαστούν», δήλωσε ο Γάλλος πρωθυπουργός Εντουάρ Φιλίπ, απηχώντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να στρέψει το κοινό κατά των απεργών, μια πάγια, εξάλλου, τακτική των κυβερνήσεων όταν έρχονται αντιμέτωπες με σοβαρές απεργιακές κινητοποιήσεις.
Ο ευρύτερος στόχος φαίνεται να είναι το ίδιο το δικαίωμα στην απεργία. «Το σημαντικό ίσως είναι να απαλλαγούμε από αυτή την κουλτούρα της απεργίας», δήλωσε προχθές σε συνέντευξή του στο France Inter ο Γκαμπριέλ Ατάλ, εκπρόσωπος Τύπου του κινήματος του Μακρόν «Η δημοκρατία εμπρός» (La Republique en marche).
«Η συνέχεια της πενταετίας Μακρόν θα παιχτεί πάνω στην εξέλιξη αυτού του κινήματος», έγραψε χθες η Le Monde στο κύριο άρθρο της.
«Αν η κυβέρνησή του υπαναχωρήσει απέναντι στους απεργούς όπως η κυβέρνηση του Αλέν Ζιπέ το 1995, η αξιοπιστία του Μακρόν ως μεγάλου μεταρρυθμιστή θα ανακοπεί για καιρό. Αντίθετα, μια νίκη απέναντι στους διαδηλωτές θα του έλυνε τα χέρια για τη συνέχεια, όταν θα ετοιμάζονται και άλλες μεταρρυθμίσεις όπως στο συνταξιοδοτικό, άλλο ένα καυτό ζήτημα. (…) Η κυβέρνηση», σχολίαζε η γαλλική εφημερίδα, «θα ήθελε να στρέψει την κοινή γνώμη εναντίον των απεργών, όμως η παρτίδα απέχει πολύ ακόμα από το να κερδηθεί».
Αναδημοσίευση από :efsyn.gr