Και οι ξεναγοί κρούουν τον κώδωνα των ελλείψεων
αναδημοσίευση από : efsyn.gr/
Οι ξεναγοί αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα ως κλάδος που επλήγη ιδιαίτερα την εποχή της πανδημίας, τα επιδόματα δεν τους έχουν δοθεί εξ ολοκλήρου ενώ δεν έχει γίνει η καταμέτρηση των ενσήμων τους από το 2019, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Βιώνουν στο πετσί τους τις δυσλειτουργίες στους περισσότερους –δυστυχώς– μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους που σαν κατάρα (εδώ και χρόνια) δεν μπορούν να εξυγιανθούν σε δύο-τρία βασικά σημεία και να λειτουργήσουν εύρυθμα, αντάξια της σπουδαιότητάς τους και συμπλέοντας με την εποχή.
Σε επιστολή τους προς τη FEDHATTA, την Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού, η οποία κοινοποιήθηκε και στα αρμόδια υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού, οι ξεναγοί θέτουν τους προβληματισμούς τους για καίρια ζητήματα που έπρεπε να έχουν λυθεί χθες και αφορούν τόσο την Ακρόπολη όσο και τους άλλους αρχαιολογικούς χώρους.
Ζητούν όπου υφίσταται το ηλεκτρονικό εισιτήριο να δίνεται η δυνατότητα για έκδοση μειωμένου ή μηδενικού και να μην είναι υποχρεωμένος ο επισκέπτης να στηθεί σε ουρά. Επισημαίνουν την αναγκαιότητα διαφορετικής οργάνωσης στις εισόδους των αρχαιολογικών χώρων και την ανάγκη «λωρίδας ταχείας πρόσβασης» (fastlane) η οποία «…να ορίζεται με ευκρινή σήμανση για τις οργανωμένες ομάδες/γκρουπ/πριβέ, για τους μεμονωμένους επισκέπτες και για τους κατόχους ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Ιδιαίτερα για την τελευταία ομάδα επισκεπτών, δεν μπορεί να διαφημίζεται η έκδοση εισιτηρίου από την ιστοσελίδα προς αποφυγή αναμονής και καθυστέρησης και να μην ισχύει το ίδιο για την είσοδο του επισκέπτη στον αρχαιολογικό χώρο/μουσείο…».
Ζητούν αυτόματους πωλητές εισιτηρίων σε χώρους με υψηλή επισκεψιμότητα (Δελφοί – Μυκήνες – Επίδαυρος – Κόρινθος), λειτουργία μηχανημάτων χειροκίνητου σκάνερ καθώς σε πολλούς χώρους τα μηχανήματα σκαναρίσματος των εισιτηρίων είτε δεν λειτουργούν καθόλου (Μυκήνες, Επίδαυρος) είτε λειτουργούν εντελώς αποσπασματικά (Δελφοί), την επίλυση του ζητήματος που έχει προκύψει με την κάρτα ελευθέρας εισόδου των ξεναγών κ.ά. Σημαντική είναι η αναφορά που γίνεται για τους αυτόματους πωλητές νερού καθώς στους περισσότερους αρχαιολογικούς χώρους «…δεν λειτουργούν σωστά ή δεν λειτουργούν καθόλου, ενώ ακόμη και σε χώρους με μεγάλη επισκεψιμότητα (Ακρόπολη) δεν ανατροφοδοτούνται έγκαιρα…».
Η έτερη ντροπή είναι οι χώροι υγιεινής. «Υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι –ακόμη και με αυξημένη επισκεψιμότητα– στους οποίους οι τουαλέτες είτε δεν είναι επαρκείς είτε βρίσκονται σε άσχημη κατάσταση συντήρησης και λειτουργίας.
Ενδεικτικά αναφέρουμε: στην αρχαία Κόρινθο υπάρχει μία τουαλέτα για τους επισκέπτες!!, στις Μυκήνες είναι σε κατάσταση διάλυσης, ενώ στον Τάφο του Αγαμέμνονα δεν υπάρχουν καθόλου, στην αρχαία Ολυμπία αυτές που βρίσκονται πριν την είσοδο στον αρχαιολογικό χώρο είναι σε δεινή κατάσταση (υπάρχουν οι νεότερες κατασκευαστικά εντός αρχαιολογικού χώρου αλλά η απόμακρη θέση όπου βρίσκονται πρακτικά τις κάνει δυσλειτουργικές), ενώ ακόμη και στην Ακρόπολη κάποιες είναι κλειστές. Επίσης θα ήταν προτιμητέο να υπάρχει προσωπικό καθαριότητας σε διπλή βάρδια ιδιαίτερα τη θερινή περίοδο με το διευρυμένο ωράριο». Παράλληλα θίγουν και το ζήτημα της ασφάλειας κάνοντας λόγο για «μάστιγα κλοπών» εναντίον ξεναγών και τουριστών σε χώρους όπως Καλλιμάρμαρο, Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Ακρόπολη, Μοναστηράκι.
Η «Εφ.Συν.» έθεσε το θέμα των δυσλειτουργιών της Ακρόπολης σε δύο έμπειρους διπλωματούχους ξεναγούς οι οποίοι μας απάντησαν:
Κρίτων Πιπέρας,
πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διπλωματούχων Ξεναγών
«Το πρόβλημα είναι ότι δεν μοιράζεται ο χρόνος της επισκεψιμότητας στην Ακρόπολη σε όλη τη βάρδια αλλά στριμώχνεται σε ένα 3ωρο. Αυτό ισχύει τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα την περίοδο αιχμής. Δεν υπάρχει κανένας συντονισμός είτε από τις εταιρείες κρουαζιέρας είτε από τα κρουαζιερόπλοια. Δεν ενδιαφέρονται αν περάσει καλά ο πελάτης και δεν συντονίζονται. Στη Βαρκελώνη και τη Βενετία όταν ξεσηκώθηκε ο κόσμος μπήκε ένα φρένο. Ενα πλαφόν επισκεπτών. Εδώ, δεν νομίζω ότι υπάρχει πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο, ούτε βούληση από τους πράκτορες.
Για να επιλυθεί το πρόβλημα του μεγάλου αριθμού επισκεπτών στην Ακρόπολη πρέπει να υπάρξουν επισκέπτες με ραντεβού και, το πιο βασικό, το υπουργείο Πολιτισμού να δημιουργήσει άλλη έξοδο. Στα Προπύλαια η είσοδος και η έξοδος είναι από την ίδια πλευρά. Οποια ρύθμιση και να γίνει στην είσοδο, όταν έχεις 8.000 επισκέπτες είναι σίγουρο ότι θα φρακάρουν τα Προπύλαια. Και είναι πολύ επικίνδυνο. Είχαμε προτείνει μια έξοδο στο κομμάτι του παλιού Μουσείου που θα έβγαινε στα Αναφιώτικα.
Δυστυχώς στην Ελλάδα έχουμε καταφέρει το αδιανόητο. ΟΙ παροχές από την τεχνολογία αντί να μας διευκολύνουν, να κάνουν τα πράγματα πιο δύσκολα. Η γραφειοκρατία ζει και βασιλεύει. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν έχει διαφημιστεί, δεν το γνωρίζει ο κόσμος. Ολοι οι μεμονωμένοι επισκέπτες στριμώχνονται σε τεράστιες ουρές. Στις κρουαζιέρες υπάρχουν κάποιες εκδρομές. Οποιος θέλει να τις ακολουθήσει έχει προαγορασμένο εισιτήριο. Από τα 4.000 άτομα, τα 800 θα πάρουν τις εκδρομές και οι υπόλοιποι θα επισκεφτούν μόνοι την Ακρόπολη. Ολοι αυτοί δεν έχουν την πληροφορία ότι μπορούν να προμηθευτούν ηλεκτρονικά το εισιτήριο. Με αυτά που ισχύουν, όμως, η λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ακυρώνεται καθώς μια οικογένεια με παιδιά πρέπει να καθίσει στην ουρά για το μηδενικό ή το μειωμένο.
Περνάμε στην ηλεκτρονική εποχή με τις ίδιες παθογένειες του παρελθόντος που αυξάνονται γιατί δεν έχουμε λύσει ορισμένα βασικά. Στο Μουσείο Ακρόπολης δεν υπήρχαν αντίστοιχα προβλήματα από την πρώτη ημέρα και είναι απορίας άξιο πως εκεί λύθηκαν και στον δημόσιο αρχαιολογικό χώρο παραμένουν. Ναι, έχουμε ενημερώσει το ΥΠΠΟΑ και έχουμε συζητήσει τα θέματα με την υπουργό Πολιτισμού σε συνάντηση μαζί της. Οπως και το πρόβλημα με το μηδενικό εισιτήριο που αντιμετωπίζουν οι ξεναγοί για να μπουν στους χώρους. Επειδή υπάρχει πρόβλημα με τις ταυτότητές μας (δεν είναι σε καλή κατάσταση) έχουμε ζητήσει ένα barcode για την είσοδό μας και να μη χρειάζεται κάθε φορά να κόβουμε ένα δέντρο για μηδενικά εισιτήρια χωρίς καμία χρήση».
Τζέμμα Οικονομοπούλου,
διπλωματούχος ξεναγός, πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών
«Προσωπική μου άποψη είναι ότι το πρόβλημα σχετίζεται με τη διαχείριση της εισόδου, της κίνησης στην Ακρόπολη και στην έξοδο. Το έργο των αρχαιοφυλάκων, ειδικά εκείνων που βρίσκονται επάνω στον αρχαιολογικό χώρο, είναι πολύ δύσκολο, κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, και θα έπρεπε να είναι περισσότεροι. Οταν ο επισκέπτης με ηλεκτρονικό εισιτήριο πρέπει να καθίσει πάλι στην ουρά για την έκδοση των μηδενικών ή των μειωμένων των παιδιών του, όταν πρέπει να καθίσει σε άλλη ουρά για τον έλεγχο των εισιτηρίων και όταν από τα πέντε σκάνερ εδάφους τα δύο αυτή την εποχή δεν δουλεύουν, πώς να μη σημειώνεται το αδιαχώρητο;
Το περασμένο Σάββατο ξεκίνησα από τον Πειραιά μαζί με τα γκρουπ από τα κρουαζιερόπλοια. Δεν ήταν τόσο πολύς ο κόσμος. Οταν φτάσαμε στην Ακρόπολη γινόταν το αδιαχώρητο. Εχουμε λιγότερα γκρουπ και περισσότερους μεμονωμένους επισκέπτες, οικογένειες, παρέες, ζευγάρια, που διστάζουν να ταξιδέψουν μαζικά λόγω πανδημίας και οργανώνουν ταξίδια με τους οικείους τους. Σίγουρα είναι καλύτερα από πέρυσι, όμως η επισκεψιμότητα είναι από συγκεκριμένες εθνικότητες και συγκεκριμένα γραφεία.
Είναι συρρικνωμένος ο ευρωπαϊκός τουρισμός, οι επισκέπτες από τη Γαλλία, την Ισπανία, τη Γερμανία, απ’ όπου μάλιστα έχουμε ακυρώσεις για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, είναι λίγοι. Η αγορά από τη Λατινική Αμερική και τη Βραζιλία έχει σβήσει. Το ίδιο και από τη Ρωσία. Οι Αμερικανοί είναι η μόνη δύναμη. Η Αθήνα έχει πάει καλά στον αγγλόφωνο τουρισμό με αποτέλεσμα, δυστυχώς, να δουλεύουν περισσότερο οι αγγλόφωνοι συνάδελφοι. Οι γαλλόφωνοι, ιταλόφωνοι, ισπανόφωνοι κάνουν ελάχιστα μεροκάματα. Αν φέτος δεν έρχονταν οι Αμερικανοί, θα ήταν πολύ πεσμένη η κίνηση. Μαζί με τα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, είναι τα πολλά κρούσματα από πορτοφολάδες στην Ακρόπολη, στο Παναθηναϊκό Στάδιο και σε άλλα σημεία. Παλιότερα υπήρχε προσωπικό ασφαλείας με στολές, το οποίο πλέον δεν βλέπουμε».