Απαράδεκτη επέμβαση με «ερμηνευτική εγκύκλιο» που επιχειρεί να ακυρώσει τις δεσμεύσεις για το ωράριο και τις ημέρες εργασίας ● Μόνο τα πολιτικά δικαστήρια έχουν αρμοδιότητα ερμηνείας των ΣΣΕ ● Οξεία αντίδραση ΓΣΕΕ και ομοσπονδίας των εργαζομένων στον κλάδο.
Ευθεία παρέμβαση για την κατάργηση του πενθημέρου στα επισιτιστικά-τουριστικά καταστήματα συνιστά εγκύκλιος που εξέδωσε, αιφνιδιαστικά χθες, η γενική γραμματέας του υπ. Εργασίας, Αννα Στρατινάκη, «καπελώνοντας» μέσω ερμηνευτικών οδηγιών την εθνική κλαδική συλλογική σύμβασης εργασίας στον συγκεκριμένο κλάδο.
Λίγες ώρες μετά την προτροπή του υπ. Εργασίας Κ. Χατζηδάκη προς εργαζόμενους και εργοδότες να καταγγέλλουν όσους εργοδότες, σε τράπεζες και μεγάλα σούπερ μάρκετ, δεν εφαρμόζουν σωστά την ψηφιακή κάρτα εργασίας, με προσβλητική και απαξιωτική στάση απέναντι σε εργαζόμενους και εργοδότες, η ίδια ηγεσία του υπουργείου παρεμβαίνει και αλλοιώνει την ίδια τη συλλογική αυτονομία των συμβάσεων, με μία πράξη που δεν έχει ιστορικό προηγούμενο στη μεταπολίτευση.
Ειδικότερα, με την εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας, η γενική γραμματέας αυτού, δίνει κατευθυντήριες γραμμές για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που υπεγράφη στις 24 Μαΐου του ’21 και κηρύχτηκε, προ δεκαημέρου, υποχρεωτική για όλη τη χώρα από τον υπουργό Κ. Χατζηδάκη. Στη σύμβαση υπάρχει ο εξής σαφής όρος: «Καθιερώνεται πενθήμερη εβδομαδιαία με 40 ώρες εργασίας και δύο ημέρες ανάπαυσης σε όλα τα καταστήματα».
Η κ. Στρατινάκη επικαλούμενη διάφορα ερωτήματα που ετέθησαν στο υπουργείο ερμηνεύει παρατύπως τη σύμβαση, ισχυριζόμενη ότι «σύμφωνα και με το άρθρο 7 παρ. 2 του ν. 1876/1990 δύναται ο εργαζόμενος να ζητήσει με αίτησή του στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ τον επιμερισμό των 40 ωρών εργασίας εβδομαδιαίως σε 6 ημέρες αντί για πέντε 5, για προσωπικούς ή και για οικογενειακούς λόγους, μέχρι και πριν την ανάληψη της υπηρεσίας του. Το ως άνω αίτημα θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά και θα εγκρίνεται (ή θα απορρίπτεται) από τον εργοδότη».
Αλήθεια, πώς είναι δυνατό να ερμηνεύει το υπουργείο Εργασίας και δη μία νομικός, όπως είναι η κ. Στρατινάκη, μία συλλογική σύμβαση εργασίας, όταν αυτό το δικαίωμα ανήκει αποκλειστικά και μόνο στα πολιτικά δικαστήρια; Αυτό, άλλωστε, υπενθυμίζεται και στην ιστοσελίδα του υπουργείου όπου διευκρινίζονται τα εξής:
«Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας δεν έχουν αρμοδιότητα κρίσης ή διευκρίνησης του περιεχομένου των όρων συλλογικών ρυθμίσεων εργασίας. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 1876/1990 (Α΄27), τα συμβαλλόμενα μέρη μπορούν με επόμενα κείμενα συλλογικών ρυθμίσεων να διευκρινίζουν, να ερμηνεύουν, να τροποποιούν, να αντικαθιστούν όρους και να διαμορφώνουν ελεύθερα τα όσα επιθυμούν να ορίσουν, εφόσον αυτά δεν συγκρούονται με διατάξεις αναγκαστικού δικαίου. Διότι από την εφαρμογή του Ν.1876/1990 (Α΄ 27) περί ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, η σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας είναι το αποτέλεσμα των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων των εκάστοτε συμβαλλομένων, σε αυτές, μερών. Τα συμβαλλόμενα μέρη, υπό τις προϋποθέσεις του ανωτέρω νόμου, μπορούν να καθορίζουν με συλλογικές συμβάσεις εργασίας τους όρους αμοιβής και εργασίας, τον χρόνο κατάρτισης και την διάρκεια αυτών, χωρίς παρεμβάσεις πλην όσων νομίμως ορίζονται από σχετικές διατάξεις. Ωστόσο, για διαφορές που τυχόν προκύπτουν επί των ανωτέρω ζητημάτων, αρμόδια να κρίνουν είναι τα πολιτικά δικαστήρια».
Η ΓΣΕΕ αντέδρασε ακαριαία. Χαρακτήρισε παράνομη την οδηγία και κατεύθυνση που δίδει η εγκύκλιος Στρατινάκη ζητώντας την απόσυρσή της, την απαρέγκλιτη εφαρμογή της εθνικής κλαδικής ΣΣΕ για τον επισιτισμό σε όλη τη χώρα και τον έλεγχό της από τις Επιθεωρήσεις Εργασίας. Αντίστοιχη ανακοίνωση έβγαλε και η ομοσπονδία του κλάδου ΠΟΕΕΤ, ενώ την εγκύκλιο κατήγγειλε και η τομεάρχης Εργασίας ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.
Επιθεώρηση
Και σε αυτήν την περίπτωση καλούνται και πάλι οι επιθεωρητές Εργασίας να βγάλουν το φίδι από την τρύπα και να ελέγξουν τις περιπτώσεις καταστρατήγησης των όρων της ΣΣΕ; Ποιος θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή να ελέγχει τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων στον επισιτισμό-τουρισμό κι αν τηρούνται όλα τα μέτρα υγείας και ασφάλειας και δεν φτάνουν οι εργαζόμενοι στο όριο της εξάντλησης και εξουθένωσης μετά από 10ωρα-12ωρα εργασίας;
Την ίδια ώρα που η Επιθεώρηση Εργασίας παραμένει αποκομμένη από τη χάραξη πολιτικών που σχετίζονται με την εργατική νομοθεσία, εγκαταλείπεται στην τύχη της και η ηγεσία του υπουργείου αφήνει αναπάντητα μια σειρά από ερωτήματα που σχετίζονται με το εσωτερικό της (βαρύς τραυματισμός επιθεωρητή Εργασίας, περίεργες καθυστερήσεις πορισμάτων Πειθαρχικού Συμβουλίου, δυσμενείς μετακινήσεις επιθεωρητών που καταγγέλλουν πιθανό κύκλωμα πληροφόρησης), καλείται να αντιμετωπίσει τα πλείστα όσα νέα προβλήματα θα δημιουργήσει η εγκύκλιος.
Αλλωστε, οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να μπουν στο γραφείο του κ. Χατζηδάκη, της κ. Στρατινάκη και στα άλλα πολύ καλά φρουρούμενα γραφεία της Σταδίου 29, αλλά μπορούν να χτυπήσουν την πόρτα της Επιθεώρησης. Μπορεί να μην αποτελεί επιτελική υπηρεσία του υπουργείου Εργασίας, αλλά ελάχιστα λαμβάνεται υπόψη η «γνώμη» της, καταλήγοντας να αποτελεί τον κουβά των επιπτώσεων των εφαρμοζόμενων πολιτικών, όπου όλοι γκρινιάζουν και όλοι μπορούν να κατηγορήσουν.
● «Ζητήματα ερμηνείας των όρων συλλογικών συμβάσεων εργασίας»
Η υποχρεωτικότητα της σύμβασης
(Από την ανακοίνωση της ΓΣΕΕ για την εγκύκλιο Χατζηδάκη): «Υπενθυμίζεται προς κάθε κατεύθυνση ότι η κήρυξη ως υποχρεωτικής της κλαδικής ΣΣΕ δεν αποτελεί “χάρη” κανενός προς τους εργαζόμενους, αλλά οφειλόμενη ενέργεια του Υπουργείου Εργασίας για τον σεβασμό απ’ όλους μιας σύμβασης που αποτέλεσε αντικείμενο εντατικών και κυρίως δύσκολων και ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων ανάμεσα στα συμβαλλόμενα μέρη, τα οποία κατάφεραν να αντιμετωπίσουν και να σταθμίσουν τόσο τις επιπτώσεις της πανδημίας, όσο και την παραβατικότητα και επικινδυνότητα των όρων και των συνθηκών εργασίας του κλάδου (αδήλωτη εργασία, ψευδώς δηλωμένη εργασία, εξαντλητικά ωράρια και συνθήκες εργασίας, διανομές και εργατικά ατυχήματα).
πηγή : efsyn.gr/