Δεν ξέρω αν το νιώθετε και εσείς αλλά σαν κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει προς το καλύτερο τις τελευταίες ημέρες.
Από τη μία έχουμε την δικαίωση της ερευνητικής δημοσιογραφίας στα πρόσωπα των Κώστα Βαξεβάνη, Γιάννας Παπαδάκου, Αλέξανδρου Τάρκα και Ιωάννη Φιλιππάκη σχετικά με την υπόθεση Novartis, από την άλλη την πρόταση του εισαγγελέα για την ενοχή του Δημήτρη Λιγνάδη, έχω την αίσθηση πως το ποτήρι έχει αρχίσει να ξεχειλίζει.
Τελευταία νίκη -και για αυτήν θέλω να μιλήσω- είναι η απόρριψη των ασφαλιστικών μέτρων που αιφνιδιαστικά κατέθεσε το Εθνικό Θέατρο εναντίον του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) και του Σωματείου Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου (ΣΕΕΘ).
Για την ιστορία να πούμε πως οι εκπρόσωποι των δύο σωματείων διεκδικώντας την αναπροσαρμογή αποζημίωσης για την εκτός έδρας εργασία συναντήθηκαν με τον Υφυπουργό σύγχρονου πολιτισμού, κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Δυστυχώς, από τη συνάντηση δεν βγήκε λευκός καπνός με αποκλειστική ευθύνη του Υφυπουργού. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την άρνηση του να δεσμευτεί εγγράφως για τα όσα υποσχέθηκε πως θα πράξει το Υπουργείο. Αυτή του η στάση έθεσε ουσιαστικά εν αμφιβόλω το Φεστιβάλ Επιδαύρου και τους ίδιους τους εργαζόμενους. Τα σωματεία του ζήτησαν ξανά και ξανά να δείξει πνεύμα συνεργασίας αφήνοντας του το περιθώριο έστω και ενός ιδιόχειρου εγγράφου που θα έφερε την υπογραφή του και θα επικύρωνε τα συμφωνηθέντα. Ο κ. Γιατρομανωλάκης αρνήθηκε οδηγώντας τους εκπροσώπους των Σωματείων στην έσχατη απόφαση να κηρύξουν στάση εργασίας, την Παρασκευή 8/7/2022 με αποτέλεσμα την ακύρωση της παράστασης του Εθνικού Θεάτρου «ΜΉΔΕΙΑ».
Τις προηγούμενες ημέρες επικοινωνήσαμε και με το ΥΠΠΟΑ και με το Γραφείο Τύπου του Εθνικού Θεάτρου χωρίς όμως να λάβουμε ξεκάθαρη απάντηση. Το Υπουργείο μας παρέπεμπε στο Εθνικό που με τη σειρά του δήλωνε πλήρη άγνοια. Όλα αυτά μέχρι και τις 2.30 το μεσημέρι, μισή ώρα δηλαδή πριν λήξει το τελεσίγραφο που είχαν στείλει τα δύο Σωματεία στο ΥΠΠΟΑ. Η συνέχεια γνωστή. Το Εθνικό Θέατρο κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων προκειμένου να τεθεί παράνομη η στάση εργασίας που είχε προκηρυχθεί για την Παρασκευή, από τις 8μμ ως τα μεσάνυχτα σε Αθήνα και Επίδαυρο.
Λίγη ώρα αργότερα και αφού συνέχιζαν να μην σηκώνουν τα τηλέφωνα, το documentonews.gr λαμβάνει την πληροφορία πως απορρίφθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα που αιφνιδιαστικά κατέθεσε το Εθνικό Θέατρο εναντίον του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) και του Σωματείου Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου (ΣΕΕΘ). Μετά από λίγο ακολούθησε η ανακοίνωση του Εθνικού πως αναβάλλεται η παράσταση «ΜΗΔΕΙΑ».
Η αδιάλλακτη και αλαζονική στάση της Λίνας Μενδώνη να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων που έτσι κι αλλιώς γνώριζε από αρχές Ιουνίου τίναξαν την Επίδαυρο στον αέρα δημιουργώντας μια τεχνητή κρίση. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Λίνα Μενδώνη αντιμετωπίζει με απαξίωση τους καλλιτέχνες κερδίζοντας τον τίτλο της Υπουργού Πολιτισμού που «μισεί» τους εργαζόμενους στον χώρο του πολιτισμού. Όλοι θυμόμαστε τη στάση είχε κρατήσει την περίοδο της καραντίνας, αλλά και την υπόθεση του προστατευμένου της Δημήτρη Λιγνάδη. Ειλικρινά, τόσα χρόνια στο πολιτιστικό ρεπορτάζ δεν έχω δει άλλη υπουργό να συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο στους καλλιτέχνες.
Το ΥΠΠΟΑ εντέχνως προσπαθεί να πετάξει από πάνω του την ευθύνη αυτής της εξέλιξης παίζοντας με τους αριθμούς και τις εντυπώσεις. Κάνει λόγο για 15% αύξηση και όχι για 15 ευρώ που είναι ένα ελάχιστο ποσό αν αναλογιστεί κανείς την ακρίβεια που υπάρχει. Προκύπτουν, όμως, κι άλλα ερωτήματα που οφείλει το Υπουργείο να απαντήσει.
Το σωματεία είχαν καταθέσει τα αιτήματα τους από τις 9 Ιουνίου και είχαν λάβει θετική απάντηση. Για ποιο λόγο ο κ. Γιατρομανωλάκης δέχτηκε τους εκπροσώπους μία ημέρα πριν την προγραμματισμένη πρεμιέρα στην Επίδαυρο; Και για ποιο λόγο αρνείται να υπογράψει όσα έχουν συμφωνηθεί; Δεν είναι πρώτη φορά που το Υπουργείο υπόσχεται ότι θα ικανοποιήσει αιτήματα και στη συνέχεια αναιρεί την απόφαση. Το ίδιο είχε συμβεί και με τις αποζημιώσεις του καλοκαιριού 2021, αλλά και τα ένσημα του μητρώου καλλιτεχνών. Πως λοιπόν τα σωματεία να εμπιστευτούν έναν αφερέγγυο Υφυπουργό;
Το δικαστήριο απέρριψε τα ασφαλιστικά μέτρα πετυχαίνοντας ένα ισχυρό ράπισμα στη κυβέρνηση. Πρέπει, επιτέλους, η Λίνα Μενδώνη να πάρει απόφαση πως το Εθνικό Θέατρο δεν της ανήκει όσο κι αν αυτό νομίζει. Στις 14/5/2020 δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική Athens Voice μια συνέντευξη όπου μεταξύ άλλων η Υπουργός δήλωσε αδικημένη επειδή ο τραγουδοποιός Φοίβος Δεληβοριάς άσκησε κριτική στο ΥΠΠΟΑ. Το θεώρησε προδοσία μιας και υπήρχε ανάθεση του οργανισμού στον καλλιτέχνη. Κάτι ανάλογο συνέβη και με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Αργύρη Ξάφη. Το Εθνικό Θέατρο είναι ένας πολύπαθος οργανισμός που ανήκει στους καλλιτέχνες, τελεία και παύλα. Η ιδιοκτησιακή αντίληψη της Μενδώνη δεν είναι αποδεκτή. Ούτε πρόκειται να της επιτρέψουμε να τρομοκρατεί τους συνεργάτες του Θεάτρου. Αν είχε λίγη ευθιξία θα έπρεπε ήδη να είχε παραιτηθεί όταν το όνομα της ενεπλάκη στο σκάνδαλο του Λιγνάδη που αποτέλεσε προσωπική της ανάθεση κι ας έλεγε μετά πως δεν τον γνώριζε. Να μας πει τότε σε ποιον έκανε χάρη και τον διόρισε στη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή.
Ας γραφτεί, λοιπόν, στην ιστορία πως επί κυβερνήσεως Κυριάκου Μητσοτάκη αναβλήθηκε προγραμματισμένη πρεμιέρα του πρώτου Θεάτρου της Ελλάδας εκθέτοντας τη χώρα μας σε διεθνές επίπεδο.
Τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν και μπορεί να χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά, αλλά η νίκη των εργαζομένων απέναντι σε ένα αυταρχικό καθεστώς μόνο ελπίδα μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε κι όσο για τα άλλα εδώ θα είμαστε να ερευνούμε και να μιλάμε με όποιο κόστος.
αναδημοσίευση από: documentonews.gr/