Ακόμη και το τζογάρισμα στις αγορές με χρήματα των φορολογουμένων επιτρέπει το θατσερικής έμπνευσης νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση Μητσοτάκη
Οκρατικός προϋπολογισμός ή, πιο απλά, οι Έλληνες φορολογούμενοι θα πληρώσουν ενδεχομένως και πάνω και από το μισό ελληνικό ΑΕΠ για να χρηματοδοτήσουν το νέο σύστημα των ιδιωτικών συντάξεων, με τα χρήματά τους αυτά να τα διαχειρίζονται στις «αγορές», και με το όποιο συνεπαγόμενο ρίσκο, τα golden boys της ιδιωτικής ασφάλισης, όπως προβλέπει σχετικά το σχέδιο νόμου «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά» το οποίο κατέθεσε στη Βουλή, μετά τα μεσάνυχτα Παρασκευής προς Σάββατο, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Όπως προκύπτει από τις σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου, η μεγάλη δαπάνη που προκύπτει για τη μετάπτωση στο νέο σύστημα επικουρικών συντάξεων θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό του ελληνικού κράτους, παρότι ακόμη και οι δανειστές είχαν διατυπώσει σοβαρές ενστάσεις για το κόστος αυτής της μετάπτωσης, που υπολογίζεται πως μπορεί να ανέλθει στα 78 δισ. ευρώ, και με ένα επιπλέον «κρυφό κόστος», που, σύμφωνα με επαΐοντες περί το ασφαλιστικό σύστημα, μπορεί να εκτινάξει το τελικό ποσό ακόμη και στο ύψος των 100 δισ. ευρώ, σαφώς πάνω από το μισό του σημερινού ΑΕΠ της χώρας.
Στις πλάτες των συνταξιούχων
Δυσβάστακτο βάρος αναλαμβάνουν για τη χρηματοδότηση του θατσερικού μοντέλου που εισάγει η κυβέρνηση Μητσοτάκη οι συνταξιούχοι. Και τούτο διότι είναι η «13η σύνταξη», την οποία η ίδια κατάργησε, εκείνη που θα χρηματοδοτήσει το νέο σύστημα. Το κοινωνικό μέρισμα, ακόμη και αυτό το 0,5% του ΑΕΠ, ήτοι περί τα 900 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, που αποτελούσε μια σημαντική οικονομική ανακούφιση για τους πιο αδύναμους, προορίζεται τώρα για τα golden boys, που θα το τζογάρουν στις αγορές για να διαχειριστούν το κεφαλαιοποιητικό ιδιωτικό σύστημα ασφάλισης.
Το νομοσχέδιο, το οποίο θα συζητηθεί στην ολομέλεια μετά τις θερινές διακοπές της Βουλής, προσφέρει βορά στην ιδιωτική ασφάλιση τους νέους που θα εισέλθουν στην ασφάλιση από την 1η Ιανουαρίου του 2022, καθώς και όσους ήδη εργάζονται και τυχόν επιλέξουν να υπαχθούν στο νέο σύστημα της ιδιωτικής ασφάλισης εάν είναι κάτω των 35 ετών.
Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Αποφασιστική απάντηση στη Βουλή και στην κοινωνία
Αποφασιστική απάντηση στη Βουλή και στην κοινωνία
Οι φορολογούμενοι θα πληρώσουν την παρωχημένη και αποτυχημένη θατσερική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη – Χατζηδάκη, επισημαίνει σε δήλωσή της η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου. Η τομεάρχης Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει σχετικά με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή ότι παραδίδει την επικουρική ασφάλιση στα ιδιωτικά συμφέροντα εις βάρος των συνταξιούχων, των ασφαλισμένων, των φορολογουμένων και των νέων, που πλέον οι ασφαλιστικές εισφορές τους θα τζογάρονται στα χρηματιστήρια.
Υπενθυμίζει εν προκειμένω ότι «πριν μία εβδομάδα θέσαμε το ερώτημα στον κ. Χατζηδάκη εάν οι θεσμοί είχαν ‘τραβήξει το αυτί’ στην κυβέρνηση, για το κόστος μετάβασης, που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 70 δισ., και την υπέρογκη δημοσιονομική δαπάνη που προκαλεί το νέο κεφαλαιοποιητικό σύστημα, ιδίως σε σχέση με την ‘κρατική εγγύηση’ των επικουρικών συντάξεων, για την κάλυψη του κόστους των συντάξεων αναπηρίας και θανάτου. Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε αστειότητες τα περί ενστάσεων των θεσμών. Το κείμενο όμως του νομοσχεδίου το επιβεβαιώνει! Σύμφωνα με τη νέα προσθήκη της περιπ. στ΄ του άρθρου 8 του νομοσχεδίου, ‘πόροι του νέου ταμείου (ΤΕΚΑ) είναι η επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την κάλυψη της δαπάνης’ που προκύπτει από την κάλυψη του κόστους για την κρατική εγγύηση των επικουρικών συντάξεων, για τις ελάχιστες συντάξεις αναπηρίας και θανάτου! Με απλά λόγια, όλοι οι φορολογούμενοι, θα πληρώσουν την παρωχημένη και αποτυχημένη θατσερική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη – Χατζηδάκη!».
Καπνός η 13η σύνταξη
Η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου επισημαίνει επίσης ότι, σύμφωνα με το άρθρο 47 του ν. 4670/2020, ορίζεται ότι στον κοινωνικό προϋπολογισμό εγγράφεται δαπάνη 0,5% του ΑΕΠ που χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό και πιστώνεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εργασίας. Πρόκειται για την «13η σύνταξη» που πρώτα κατάργησε ο Κ. Μητσοτάκης, τον Φεβρουάριο του 2020, και τώρα αναμένεται να χρηματοδοτήσει το τζογαδόρικο σύστημα του «ατομικού κουμπαρά». «Η κυβέρνηση υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών. Οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι πιο αδύναμοι συμπολίτες μας, που περίμεναν ότι φέτος και τα επόμενα χρόνια θα λάβουν κοινωνικό μέρισμα, θα πρέπει να το ξεχάσουν. Προφανώς, αυτό θα χρηματοδοτεί εφεξής τους μισθούς και τις προμήθειες των golden boys που θα παίζουν τις εισφορές των ασφαλισμένων στα χρηματιστήρια» δήλωσε και προσθέτει ότι το νομοσχέδιο κόβει 900 εκατομμύρια κατ’ έτος (δαπάνη προϋπολογισμού) από τους χαμηλοσυνταξιούχους και τους φτωχούς «και τα δίνει στα κοράκια των χρηματαγορών».
Είναι ενδεικτικό ότι δεν κατατέθηκε στη Βουλή, όπως έπρεπε, επικαιροποιημένη έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και καμία αξιόπιστη μελέτη για τη δραματική επίπτωση του νέου κεφαλαιοποιητικού συστήματος, που εκτιμάται ότι θα επιβαρύνει το δημόσιο χρέος κατά 49%, πρόσθεσε και συμπληρώνει: «Πλανάται και θα διαψευστεί η κυβέρνηση εάν πιστεύει ότι με αντικοινοβουλευτικές μεθοδεύσεις, δημοσιονομικές αλχημείες και εσπευσμένη συζήτηση μέσα στο καλοκαίρι θα περάσει στη ζούλα τις αντικοινωνικές πολιτικές της! Θα λάβει αποφασιστική και δυναμική απάντηση στη Βουλή και στην κοινωνία».
Στον αέρα οι συντάξεις του σημερινού συστήματος
Οι συντάξεις εξασφαλίζονται μόνον εφόσον χρηματοδοτηθεί το κόστος μετάβασης, που πρακτικά σημαίνει βίαιη αναδιανομή εις βάρος μεγάλου τμήματος της κοινωνίας προς όφελος λίγων ιδιωτικών συμφερόντων
Ένα από τα κατεξοχήν τρωτά σημεία του νομοσχεδίου είναι ότι δεν διασφαλίζονται οι σημερινές και μελλοντικές συντάξεις του ισχύοντος συστήματος, συν βεβαίως το υψηλό κόστος μετάβασης. Και τούτο διότι, με την επιβολή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος, οι εισφορές των νέων ασφαλισμένων δεν θα καλύπτουν πλέον τις υφιστάμενες και μελλοντικές συντάξεις προκαλώντας μεγάλο κενό στη χρηματοδοτική κάλυψή τους. Οι συντάξεις εξασφαλίζονται μόνον εφόσον χρηματοδοτηθεί το κόστος μετάβασης. Διαφορετικά, θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή οι φορολογούμενοι, ιδιαίτερα μετά το 2030, με μια ετήσια δαπάνη της τάξης του 1 δισ. ευρώ και, μετά το 2040, με μια ετήσια δαπάνη της τάξης των 2,7 δισ. ευρώ. Πρακτικά, αυτό σημαίνει βίαιη αναδιανομή εις βάρος μεγάλου τμήματος της κοινωνίας προς όφελος λίγων ιδιωτικών συμφερόντων.
Το «χρηματοδοτικό κενό» ή το κόστος μετάβασης είναι άνω των 56 δισ. ευρώ και εάν συνυπολογιστούν και οι διακηρυσσόμενες εγγυήσεις των χορηγούμενων κεφαλαιοποιητικών επικουρικών συντάξεων, θα φτάσει στο επίπεδο των 75 με 78 δισ. ευρώ. Γεγονός που αναφέρεται ρητά και στην αναλογιστική μελέτη, ότι στις συντάξεις χηρείας και αναπηρίας δεν έχουν υπολογιστεί τυχόν εγγυήσεις για κατώτατα όρια και σε περίπτωση που γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρξει πρόσθετη χρηματοδότηση. Το κόστος μετάβασης θα επιβαρύνει την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους κατά 49%. Ακόμα υπάρχουν κρυφά κόστη που δεν θα συνυπολογιστούν στο τελικό αναλογιστική κόστος, όπως είναι π.χ. μια δυσανάλογα μικρή συμμετοχή των σημερινών ασφαλισμένων ηλικίας έως 35 ετών ή μια χρηματοοικονομική επιδείνωση που θα συνεπάγεται πρόσθετο κόστος καταβολής των ελάχιστων εγγυημένων επικουρικών συντάξεων κ.ά.
Τζόγος με τα λεφτά των ασφαλισμένων
Η κυβέρνηση τζογάρει με τις εισφορές των ασφαλισμένων, αφού άλλωστε τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα λειτουργούν στο πλαίσιο του επενδυτικού κινδύνου και εξαρτώνται από τις μεταβολές και τις διακυμάνσεις των αγορών σε παγκόσμιο επίπεδο. Με άλλα λόγια, ο ασφαλισμένος τοποθετεί τα χρήματά του στην ατομική μερίδα, όμως αυτά τίθενται υπό το βάρος της αβεβαιότητας του επενδυτικού κινδύνου. Σημειωτέον δε ότι υπάρχουν πλείστα όσα παραδείγματα κατάρρευσης. Έχει υπολογιστεί ότι από το 1970 μέχρι το 2007 έχουν σημειωθεί 124 καταρρεύσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα (π.χ. Lehman Brothers, Bear Stearn, Citigroup, Barclays κ.λπ.). Ακόμη, το άρθρο 47, «Στρατηγική Επενδύσεων», δεν αποκλείει τη δυνατότητα επενδύσεων και σε μη ρυθμιζόμενες αγορές, καθώς και επενδύσεων σε παράγωγα χρηματοπιστωτικά μέσα, δηλαδή υψηλού ρίσκου, όπως τα δομημένα ομόλογα και τα ενυπόθηκα ομόλογα. Και αυτό όταν είναι σχετικά νωπές οι μνήμες από το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Η κυβέρνηση ιδιωτικοποιεί την επικουρική ασφάλιση όσο και αν ισχυρίζεται το αντίθετο. Για να ξεπεράσει δε την αντισυνταγματικότητα του σχεδίου νόμου, θεσπίζει έναν δημόσιο φορέα, το Ταμείο Επικουρικής Κεφαλοποιητικής Ασφάλισης, που όμως θα αναθέτει τη διαχείριση των κεφαλαίων σε ιδιώτες.
Συνταγματικοφανή τερτίπια
Με τις υπ’ αριθ. 2287/2015 και 1889/2019 αποφάσεις της Ολομέλειάς του, το Συμβούλιο Επικρατείας έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο κεφαλαιοποίησης της επικουρικής ασφάλισης. Αποφάνθηκε ότι, σύμφωνα με το άρθρο 22 (παρ. 5) του ισχύοντος συντάγματος, η επικουρική ασφάλιση αφενός είναι δημόσια και υποχρεωτική, αφετέρου παρέχεται αποκλειστικά και μόνο από το κράτος ή από ΝΠΔΔ. Ακόμη, είναι ξένη προς επιχειρηματικούς κινδύνους που συνδέονται με την άσκηση της ασφαλιστικής λειτουργίας από ιδιωτικούς φορείς και έχει τελικό και μοναδικό εγγυητή το κράτος, το οποίο υποχρεούται να συμμετέχει στη χρηματοδότησή της.
avgi – Θάνος Παναγόπουλος