O νέος Υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, είτε είναι άσχετος, είτε μη ενημερωμένος, είτε λέει ψέματα, σε κάθε περίπτωση όμως
είναι απολύτως επικίνδυνος.
Το λέω γιατί πριν από λίγο στον σταθμό ΣΚΑΙ ανακοίνωσε, επί λέξη, ότι για πρώτη φορά το Υπουργείο Πολιτισμού ασχολείται με τα εργασιακά των ηθοποιών και κάνει προσπάθεια να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι εργαζόμενοι και εργοδότες.
Το ποιο σωστό για τον κο Γιατρομανωλάκη θα ήταν να πει, αν ισχύει βέβαια αυτό που λέει, ότι για πρώτη φορά, αυτός και η κα Μενδώνη ασχολούνται με τα εργασιακά των ηθοποιών.
Ας μας διευκρινίσει λοιπόν τι εννοεί ο ανενημέρωτος Υφυπουργός για το θέμα.
Προς ενημέρωση του όμως θα ήθελα να τον πληροφορήσω ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 2017 είχε ξεκινήσει με την συνεργασία των Υπουργείων Πολιτισμού και Εργασίας (μιλώ μετά λόγου γνώσεως, γιατί ως Γ.Γ. του Εργασίας συμμετείχα στις διαδικασίες που έτσι και αλλιώς γίνονταν στο γραφείο μου) μια διαδικασία συστηματικής διαβούλευσης μεταξύ των εργαζομένων που τους εκπροσωπούσε η ΠΟΘΑ και όλων σχεδόν των ιδιοκτητών θεατρικών σκηνών για να ξαναφτιαχτεί αφενός η εργοδοτική οργάνωση που είχε, με τις ευλογίες της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου (Υπουργός Βρούτσης) διαλυθεί και από την άλλη για να συζητηθούν, αν φτιαχνόταν η εργοδοτική οργάνωση, οι όροι μιάς κλαδικής ΣΣΕ, για το “ελεύθερο Θέατρο”. Δηλαδή για τις ιδιωτικές σκηνές.
Ασκήσαμε ασφυκτική πίεση στην εργοδοτική πλευρά και μάλιστα είχε φτιαχτεί και μια άτυπη ομάδα εργασίας από τα δύο μέρη με την συμμετοχή του Υπουργείου Εργασίας για να επεξεργαστεί μια σειρά από εναλλακτικά σενάρια για να λυθεί το θέμα.
Δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε την όλη διαδικασία γιατί έγινε το ιστορικό ατύχημα στην χώρα μας και ενέσκηψε η νεοδεξιά της οικογένειας Μητσοτάκη, οπότε σταμάτησαν όλα.
Να συμπληρώσω ότι είχαν παράλληλα γίνει μια σειρά από συναντήσεις και υπηρεσιακές επεξεργασίες για ειδικές κατηγορίες του κλάδου των εργαζόμενων στον πολιτισμό, για την επίλυση διαφορών και νομικών εκκρεμοτήτων, όπως για παράδειγμα για τις εξωτερικές παραγωγές με ΠΑΚΤ και ΕΤΕΚΤ, ή με την ΣΤΑΖΟΕ, άλλοτε με επιτυχία, άλλοτε όχι.
Το συμπέρασμα είναι ότι μια διεργασία για την επανεξέταση των εργασιακών θεμάτων στον χώρο του πολιτισμού, των ηθοποιών συμπεριλαμβανομένων, δεν είναι υπόθεση επικοινωνίας, όπως συνηθίζει αυτή η ανεύθυνη και ανέμελη κυβέρνηση, είναι πολύ σοβαρή υπόθεση και μακάρι να ξεκινήσει, γιατί ο κλάδος των εργαζόμενων στον πολιτισμό, είναι κλάδος της απόλυτης κυβερνητικής εγκατάλειψης, παρότι είναι από τους πιο κρίσιμους για την ζωή, την κουλτούρα και την συνείδηση μας.
Πολύ δε περισσότερο που στον χώρο αυτό δεν υπάρχει συμβατικό πλαίσιο, και χιλιάδες εργαζόμενοι είναι αόρατοι από την πολιτεία και τους φορείς της. Δεν γνωρίζω τι γνωρίζει, από όλα αυτά ο κος Υφυπουργός, αν γνωρίζει και τι κρύβει και πάλι από όλα αυτά.
Εμείς έχοντας πρωτοστατήσει στην προηγούμενη περίοδο για τα ζητήματα των εργαζόμενων ΚΑΙ στον χώρο του πολιτισμού, είμαστε στην διάθεση των σωματείων και της ομοσπονδίας για την όποια συμβουλευτική υποστήριξη χρειαστεί και ελπίζουμε οι δηλώσεις του Υφυπουργού να μην είναι μια ακόμη ανέμελη επικοινωνιακή φούσκα….
Λύσεις υπάρχουν όσο δύσκολο και αν φαντάζει το εγχείρημα, έχει φτάσει πιά πολύ κοντά στην επίλυση του και για τους ηθοποιούς και για το σύνολο του κλάδου και για κάθε επάγγελμα χωριστά…αρκεί όλα να γίνουν σοβαρά….
Ανδρέας Νεφελούδης