Toυ ΔΙΟΝΥΣΗ ΤΕΜΠΟΝΕΡΑ, δικηγόρου – εργατολόγου
Παρά το γεγονός ότι, η εφαρμογή τους, το προηγούμενο ενδεκάμηνο, οδήγησε αποδεδειγμένα σε τεράστια απώλεια εισοδήματος, για εργαζόμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, η κυβέρνηση εμμονικά συνεχίζει να χρησιμοποιεί, την ίδια αποτυχημένη «συνταγή».
Βιώνουμε ήδη ξανά, τις πρώτες ημέρες, ενός σκληρού «lockdown». Εργαζόμενοι και επιχειρήσεις, είναι στα όρια της οικονομικής καταστροφής, μη γνωρίζοντας, πότε θα ανοίξει η αγορά, ενώ οι υποχρεώσεις «τρέχουν» καθημερινά.
Η κυβέρνηση έφερε μια δέσμη 15 μέτρων, με στόχο να «στηρίξει» την αγορά εργασίας. Δεκαπέντε παρεμβάσεις, που παρά το γεγονός ότι, η εφαρμογή τους, το προηγούμενο ενδεκάμηνο, οδήγησε αποδεδειγμένα σε τεράστια απώλεια εισοδήματος, για εργαζόμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, η κυβέρνηση εμμονικά συνεχίζει να χρησιμοποιεί, την ίδια αποτυχημένη «συνταγή».
Ας δούμε όμως τα μέτρα αναλυτικά:
- Συνεχίζονται οι αναστολές συμβάσεων εργασίας και για τον μήνα Φεβρουάριο, με την υποχρέωση των εργοδοτών να προαναγγείλουν, την αναστολή συμβάσεων εργασίας, των εργαζομένων τους.
Η κυβέρνηση οφείλει μια απάντηση για δύο σημαντικά ζητήματα. Αρχικά να εξηγήσει στους εργαζομένους, πως είναι δυνατόν να επιβιώσουν με 534 ευρώ, για ένα ολόκληρο έτος. Άτυπα έχει θεσπιστεί ένας υποκατώτατος μισθός εδώ και δώδεκα μήνες. Αντί για αύξηση του κατώτατου μισθού όπως δεσμεύτηκε η ΝΔ προεκλογικά, οι εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι αμείβονται με ένα επίδομα, στα όρια της ακραίας φτώχειας. Το δεύτερο ζήτημα που χρήζει απάντησης, είναι γιατί, 11 μήνες τώρα, οι αναστολές εργασίας δεν προαναγγέλλονταν, δίνοντας απεριόριστα περιθώρια στην μαύρη και ανασφάλιστη εργασία.
2. Επεκτείνεται η διάρκεια του προγράμματος “ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ” έως τις 31 Μαρτίου 2021.
Ο μηχανισμός “ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ” οδηγεί σε μειώσεις αποδοχών για τους εργαζόμενους, μέχρι και 20%, ενώ τσεκούρι μπαίνει ήδη στα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα. Το πρόγραμμα αφορά ορισμένους μόνο κλάδους της οικονομίας και πριμοδοτεί την μερική και εκ περιτροπής εργασία.
3. Ενεργοποιούνται εκ νέου οι άδειες ειδικού σκοπού με το κλείσιμο σχολικών μονάδων.
Οι άδειες ειδικού σκοπού, στην πραγματικότητα κατόπιν εκβιασμών προς τους εργαζόμενους δεν δίνονται. Η αναγκαστική άδεια (η οποία απαγορεύεται) «δίνει και παίρνει», ενώ είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος, οι άδειες ειδικού σκοπού να προκαλέσουν την εξάντληση της κανονικής άδειας αναψυχής των εργαζόμενων και το καλοκαίρι, να μην υπάρξει η δυνατότητα για εσωτερικό τουρισμό.
4. Διατηρείται στο 50% το ποσοστό υποχρεωτικής τηλεργασίας, όπου αυτή είναι εφικτή.
Όποιος κυκλοφορεί στην αγορά, γνωρίζει ότι το μέτρο, απλά δεν εφαρμόζεται. Η τηλεργασία εδώ και 12 μήνες παραμένει αρρύθμιστη νομοθετικά, κατόπιν εντολών του ΣΕΒ. Ούτε δικαίωμα στην αποσύνδεση υπάρχει, οι εργαζόμενοι πληρώνουν από την τσέπη τους εξοπλισμό και αναλώσιμα, ενώ για τήρηση ωραρίου, ούτε λόγος.
5. Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ).
Το ΣΕΠΕ λειτουργεί μόνο «στα χαρτιά». Οι ίδιοι οι ελεγκτές δεν έχουν αντικείμενο, αφού η μη υποχρέωση τήρηση της προαναγγελίας των υπερωριών και των αναστολών συμβάσεων εργασίας, κατέστησε τον φορέα «αδειανό πουκάμισο». Χαρακτηριστικό είναι ότι το ΣΕΠΕ μετά από περίπου 12.000 ελέγχους είχε διαπιστώσει μόλις 130 εργαζόμενους, που ενώ είχαν δηλωθεί σε αναστολή, εργάζονταν κανονικά!
6. Διατηρούνται σε ισχύ τα εξής ειδικά μέτρα:
– Ευελιξία δυο ωρών στην προσέλευση και αποχώρηση του εργαζομένου από την εργασία ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός
– Χορήγηση άδειας 3 ωρών εντός της ημέρας στον εργαζόμενο για διενέργεια τεστ για τον κορωνοϊό
Η διαφορετική ώρα προσέλευσης δεν σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι δεν στοιβάζονται, στα ΜΜΜ για να προσέλθουν στην εργασία τους. Αλήθεια, αν αποδειχθεί ότι, ο εργαζόμενος μολύνθηκε στο λεωφορείο ή στο μετρό, την ώρα που πηγαίνει για δουλειά, (άπαξ και έχει κριθεί ότι αν υποστεί βλάβη της υγείας εμπίπτει στην έννοια του εργατικού ατυχήματος) δεν θα δικαιούται αποζημίωσης για εργατικό ατύχημα;
7. Οι εργοδότες σε επιχειρήσεις άνω των 20 ατόμων θα μπορούν να δηλώνουν τους εργαζομένους τους και εφόσον αυτοί το επιθυμούν να δηλώνουν την πρόθεσή τους να κάνουν rapid test μέχρι και 2 φορές τον μήνα. Το κόστος των τεστ θα καλύπτεται από το κράτος.
Είναι απορίας άξιο, γιατί το μέτρο δεν έχει εφαρμοστεί εδώ και πολλούς μήνες; Γιατί τόσο αργά; Πόσοι εργαζόμενοι μολύνθηκαν και τελικά απεβίωσαν επειδή δεν γινόντουσαν μαζικά τεστ στους χώρους εργασιας;
8. Εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες μπορούν, κατόπιν αιτήματός τους προς τον εργοδότη τους, να παρέχουν την εργασία τους με το σύστημα της εξ αποστάσεως εργασίας . Αν αυτό δεν είναι εφικτό, ο εργοδότης οφείλει να λάβει μέτρα, ώστε ο αιτών εργαζόμενος που ανήκει σε ευπαθή ομάδα να μην παρέχει εργασία για την εκτέλεση της οποίας έρχεται σε επαφή με κοινό. Σε περίπτωση αδυναμίας εφαρμογής των ανωτέρω δυνατοτήτων, ο εργοδότης, ανεξαρτήτως Κωδικού Αριθμού Δραστηριότης (ΚΑΔ), θέτει σε αναστολή τη σύμβαση εργασίας του για το χρονικό διάστημα που αιτείται ο εργαζόμενος και πάντως όχι πέραν της 28/2/2021. Ο εργαζόμενος καθίσταται δικαιούχος αποζημίωσης ειδικού σκοπού που υπολογίζεται ανά μήνα κατ` αναλογία των ημερών κατά τις οποίες η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή με βάση υπολογισμού το ποσό των 534 ευρώ που αντιστοιχεί σε τριάντα ημέρες. Παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επί του ονομαστικού τους μισθού, για τις ημέρες που η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή.
Πρόκειται όπως έχουμε ξαναπεί, για «τιμωρία» των ευπαθών ομάδων που πολλές φορές κατά παράβαση του νόμου «εξωθούνται» στο επίδομα των 534 ευρώ, ακόμα κα αν υπάρχει η δυνατότητα της εξ αποστάσεως εργασίας ή ηπιότερων μέτρων.
9. Επεκτείνεται το μέτρο υποβολής μονομερών δηλώσεων για τους επαγγελματίες της τέχνης και του πολιτισμού, ώστε να καταστούν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού των 534 ευρώ για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2021.
Το μέτρο είναι θετικό και απαραίτητο, δεν περιλαμβάνει όμως εκείνους τους αφανείς εργαζόμενους του πολιτισμού, που κινούνται στην «γκρίζα ζώνη» της αγοράς εργασίας, όχι με δική τους ευθύνη. Έτσι χιλιάδες καλλιτέχνες που δεν έχουν τις προϋποθέσεις εγγραφής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα artandcultureprofessionals.services.gov.gr δεν θα περιλαμβάνονται και στους δικαιούχους του επιδόματος.
10. Άνεργοι από τον κλάδο τουρισμού-επισιτισμού για τους οποίους δεν υφίσταται υποχρέωση επαναπρόσληψης θα λάβουν αποζημίωση ειδικού σκοπού 400 ευρώ για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2020.
Οι πλέον θιγόμενοι της πανδημίας για διάφορους λόγους, καλούνται να επιβιώσουν με επιδόματα απολυτής εξαθλίωσης. Εργαζόμενοι που έμειναν χωρίς ούτε ένα μεροκάματο ουσιαστικά από το καλοκαίρι του 2019, βρίσκονται στα όρια της απόγνωσης. Μόνη λύση είναι να υπάρξει μια οριζόντια ισχυρή λύση, με εισοδηματικά κριτήρια, καθώς φαίνεται ότι και η φετινή τουριστική χρονιά θα είναι τουλάχιστον προβληματική.
11. Καθίστανται δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2021, οι ξεναγοί, οι τουριστικοί συνοδοί και οι εποχικοί εργαζόμενοι σε τουριστικά γραφεία, χειμερινά καταλύματα, χιονοδρομικά κέντρα.
Λόγω της έντονης καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου, δεν είναι ευρέως γνωστό ότι, η χώρα έχει και χειμερινές τουριστικές εγκαταστάσεις, με χιλιάδες εργαζόμενους, που δεν έχουν δουλέψει καθόλου φέτος και πέρυσι. Συνεπώς ο εργαζόμενοι αυτοί δεν έχουν καθόλου ένσημα το 2020 και άρα δεν μπορούν να λάβουν, εποχικά επιδόματα και λοιπές παροχές.
12. Παρατείνεται για 2 μήνες η διάρκεια της τακτικής επιδότησης ανεργίας, του επιδόματος μακροχρονίως ανέργων, του βοηθήματος ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων –για όσους δικαιούχους έληξε ή θα λήξει τον Ιανουάριο και αντίστοιχα τον Φεβρουάριο 2021.
Η χώρα μας με βάση τα πρόσφατα στοιχεία του ΟΑΕΔ έχει 1.133.000 ανέργους από τους οποίους μόνο το 15% λαμβάνει επίδομα ανεργίας. Επίσης από τους 570.000 μακροχρόνια ανέργους, ελάχιστοι λαμβάνουν το σχετικό επίδομα, με αποτέλεσμα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, να παραμένει ακάλυπτο.
13. Χορηγείται ειδική οικονομική ενίσχυση για επιχειρήσεις-εργοδότες ξενοδοχειακών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας, με περισσότερους από 50 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης έχουν πληγεί σοβαρά από τις συνέπειες της πανδημίας του.
Το μέτρο αφορά κυρίως μεγάλες μονάδες και δεν περιλαμβάνει τα μικρά ξενοδοχεία και καταλύματα, που έχουν στην κυριολεξία καταστραφεί. Εκατοντάδες ξενοδοχεία, ανά την επικράτεια, αλλάζουν χέρια και συγκεντρώνονται στα χέρια μεγάλων πολυεθνικών εταιριών. Το κράτος, θα αντιμετωπίσει πρόβλημα εσόδων, αφού αυτή η συγκέντρωση αυτή, σε μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους, που κατά βάση λειτουργούν με το περίφημο «βραχιολάκι», θα στερήσει σημαντικά ποσά από τον κρατικό κορβανά.
14. Καλύπτονται οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 μέχρι και τις 31 Μαρτίου 2021 στα τουριστικά καταλύματα 12μηνης λειτουργίας, τα οποία κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2020, είχαν χαμηλότερα ακαθάριστα έσοδα κατά 70% τουλάχιστον σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Το ποσοστό της μείωσης του τζίρου κρίνεται υπερβολικό. Άραγε εκείνα τα ξενοδοχεία που έχουν 60% ή και μεγαλύτερη μείωση στον τζίρο, δεν χρήζουν προστασίας; Με ποιο κριτήριο ελήφθη η σχετική απόφαση; Πρόκειται για άλλη μια περίπτωση, μη οριζόντιων και συνεπώς άδικων μέτρων.
15. Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης στις επιχειρήσεις θεάτρων, μουσικών σκηνών, χοροθεάτρων, συναυλιακών χώρων, χώρων παραστάσεων, κινηματογράφων και διανομέων κινηματογραφικών ταινιών στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας.
Οι επιχειρηματίες του πολιτισμού είναι επίσης, από τους μεγάλους χαμένους της πανδημίας. Το χειρότερο είναι ότι, πρόκειται συνήθως για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που έχουν έντονο εποχικό χαρακτήρα. Απασχολούν όμως και σημαντικό αριθμό εργαζομένων-καλλιτεχνών που πραγματικά έχουν οικονομικά συντριβεί.
Από τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι, η αποσπασματικότητα και η προχειρότητα των μέτρων παραμένει. Χιλιάδες εργαζόμενοι και επιχειρήσεις είναι ακάλυπτοι, ενώ σε πολλές περιπτώσεις(εστίαση, ξενοδοχεία κλπ.) η κυβέρνηση λειτουργεί, με γνώμονα το συμφέρον του οικονομικά ισχυρού. Ούτε αναπλήρωση μισθού, ούτε οριζόντια μέτρα, ούτε δανεισμός για τις επιχειρήσεις, πενιχρά επιδόματα και προκαταβολές, ένα αλαλούμ με την πολυνομία και την ερμηνεία των χιλιάδων ρυθμίσεων, που οδηγούν σε μεγάλες αδικίες.
Τελικά η κυβέρνηση, με τα 15 μέτρα για την αγορά εργασίας κάνει μια «τρύπα στο νερό». Βουλιάζει στις ιδεοληπτικές της εμμονές, επιδιώκοντας το ξεσκαρτάρισμα της αγοράς, προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων, αδιαφορώντας για εργαζόμενους και επιχειρήσεις που μένουν αβοήθητοι στην κρίση.
Τα μέτρα αυτά έφεραν διψήφιο νούμερο ύφεσης. Τα ίδια μέτρα θα φέρουν όμοια αποτελέσματα.
Πηγή: www.i-eidiseis.gr