Διά της «σαλαμοποίησης» η ιδιωτικοποίηση του e-ΕΦΚΑ

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διά της «σαλαμοποίησης» η ιδιωτικοποίηση του e-ΕΦΚΑ

Διονύσης Τεμπονέρας -Δικηγόρος-εργατολόγος

O υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κ. Χατζηδάκης, ανακοίνωσε δέσμη 10 μέτρων για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης απονομής των συντάξεων.

Τα μέτρα που εισηγείται ο κ. υπουργός είναι χαρακτηριστικά του πανικού και της έλλειψης γνώσης ενός προβλήματος που ταλανίζει το ασφαλιστικό σύστημα για περισσότερο από 13 χρόνια, ενώ δείχνει κυρίως σαφή πρόθεση να ιδιωτικοποιήσει ίσως τον κρισιμότερο τομέα του e-ΕΦΚΑ με τη μέθοδο της «σαλαμοποίησης». Κρίσιμες αρμοδιότητες του φορέα θα ανατεθούν σε ιδιώτες αποκόπτοντας την έκδοση των συντάξεων από την κεντρική διοίκηση.

Η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει:about:blank

  1. Στην τοποθέτηση project manager: ο e-ΕΦΚΑ αυτή τη στιγμή διαθέτει έναν διοικητή και τέσσερις υποδιοικητές, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι έμμεσα ή άμεσα με το έργο της απονομής των συντάξεων. Η εισαγωγή του project manager συνιστά ομολογία αποτυχία τους. Για λόγους ευθιξίας η πολιτική αυτή επιλογή θα έπρεπε να συνοδευτεί τουλάχιστον από τις παραιτήσεις τους.
  2. Στη χορήγηση αριθμού εθνικών συντάξεων αναδρομικά από την κατάθεση της αίτησης για σύνταξη: πρόκειται για ένα μέτρο που είναι χειρότερο από το υφιστάμενο πλαίσιο, το οποίο προβλέπει μεσοσταθμικά προσωρινή σύνταξη ύψους 600-700 ευρώ (80% και 70% των αποδοχών ή των εισοδημάτων του τελευταίου 12μήνου). Εισάγεται μια επιπλέον γραφειοκρατική διαδικασία, η οποία εκ των πραγμάτων θα πάει πίσω την έκδοση προσωρινής σύνταξης, που βάσει νόμου πρέπει να εκδίδεται εντός 60 ημερών. Το πώς θα διαβιώσουν οι συνταξιούχοι με 345-385 ευρώ για 3 και 4 χρόνια, που είναι ο χρόνος αναμονής, παραμένει άγνωστο.
  3. Στην καταβολή 15.000 συντάξεων για τις οποίες έχει υποβληθεί αίτηση πριν από το 2018: οι «παλιές» υποθέσεις είναι γνωστές στους διοικούντες εδώ και καιρό. Παρ’ όλα αυτά η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ αποφάσισε να ασχοληθεί με τις νεότερες συντάξεις και άφησε χιλιάδες υποψήφιους συνταξιούχους στη μοίρα τους. Αραγε πόσο δίκαιο είναι ένας συνταξιούχος που κατέθεσε αίτηση το 2020 να λαμβάνει τη σύνταξή του και ένας άλλος να περιμένει ήδη 3 χρόνια; Με ποια κριτήρια έγινε αυτή η επιλογή;
  4. Στη διεύρυνση της χρήσης των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα ειδικά για καταχώριση δεδομένων (data entry) και δημιουργία φακέλων: αρχικά η διαδικασία της ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού ιστορικού έχει ήδη ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία εδώ και 3 χρόνια. Μάλιστα ο e-ΕΦΚΑ συνδράμει στη διαδικασία αυτή, για να υπάρχει ο κατάλληλος έλεγχος και να μη γίνονται λάθη. Επίσης προκύπτει το ερώτημα γιατί καταργήθηκε από το οργανόγραμμα του φορέα η Υπηρεσία Ανακεφαλαίωσης (ΚΑΝ) πριν από λίγους μήνες, που έκανε ακριβώς αυτή τη δουλειά;
  5. Στην εκπόνηση ειδικών προγραμμάτων για την επιτάχυνση απονομής συντάξεων στα πλέον προβληματικά ασφαλιστικά ταμεία (ΤΣΑΥ, ΤΣΜΕΔΕ, ΝΑΤ): η συγκεκριμένη δράση είναι άκρως αποκαλυπτική ότι το χρονοδιάγραμμα της «ψηφιακής έκδοσης ΑΤΛΑΣ» δεν πρόκειται να τηρηθεί. Θυμίζουμε ότι ο κ. Βρούτσης είχε εξαγγείλει την ένταξη των υγειονομικών (ΤΣΑΥ) στην ψηφιακή σύνταξη από τον Μάρτιο του 2021, δηλαδή σε 2 μήνες από σήμερα. Η κυβέρνηση οφείλει να μας απαντήσει: θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει την εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων μέχρι το τέλος του έτους;
  6. Στην απλοποίηση των διαδικασιών για την έκδοση σύνταξης με την προετοιμασία κατάλληλων κανονιστικών και νομοθετικών ρυθμίσεων: η κυβέρνηση βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας 18 μήνες. Ποιες είναι οι νομοθετικές παρεμβάσεις-πρωτοβουλίες του υπουργείου προς την κατεύθυνση αυτή όλο αυτό το διάστημα;
  7. Στη θεσμοθέτηση Ενιαίου Πλαισίου Υποβολής Συνταξιοδοτικού Αιτήματος ηλεκτρονικά: η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων συνταξιοδότησης προβλέπεται ήδη και εφαρμόζεται για το πρώην ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΟΓΑ κ.λπ. Δεν προβλέπεται για το Δημόσιο, όπου όμως οι προσωρινές συντάξεις εκδίδονται πολύ άμεσα. Συνεπώς η κυβέρνηση παραβιάζει «ανοιχτές θύρες».
  8. Στην επιτάχυνση της ψηφιοποίησης των αρχείων του e-ΕΦΚΑ με την αξιοποίηση των ΚΕΠ και τη δημιουργία σύγχρονων τηλεφωνικών κέντρων για να λύνουν τις απορίες των πολιτών: είναι παράδοξο να θεωρεί κανείς ότι οι υπάλληλοι των ΚΕΠ μπορούν να ανταποκριθούν στη σύνθετη συνταξιοδοτική διαδικασία. Ακόμα και οι υπάλληλοι του e-ΕΦΚΑ δεν είναι εφικτό να ανταποκριθούν σήμερα στην εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση και τρανή απόδειξη για αυτό είναι το περίφημο 1555 (κέντρο τηλεφωνικής εξυπηρέτησης e-ΕΦΚΑ) που απέτυχε παταγωδώς.
  9. Στην αξιοποίηση περισσότερων υπαλλήλων του ΕΦΚΑ και στην πρόσληψη προσωπικού: πριν από λίγους μήνες ο κ. Βρούτσης έλεγε δημοσίως ότι το πρόβλημα των καθυστερήσεων στην απονομή των συντάξεων δεν είναι ζήτημα προσωπικού. Τώρα ο κ. Χατζηδάκης λέει κάτι τελείως διαφορετικό. Υπάρχει κυβερνητικό σχέδιο για πρόσληψη προσωπικού στον e-ΕΦΚΑ, δεδομένου ότι τα εντασσόμενα σε αυτόν Ταμεία έχουν χάσει το 50% του προσωπικού τους;
  10. Στη σταδιακή σύνδεση έκδοσης κύριων και επικουρικών συντάξεων με βαθμιαία ενοποίηση των δομών: από τον περσινό Φεβρουάριο, δηλαδή 1 χρόνο πριν, έχει νομοθετηθεί η ενοποίηση του ΕΦΚΑ με το πρώην ΕΤΕΑΕΠ. Γιατί δεν προχώρησε ο ενιαίος κανονισμός παροχών; Η κυβέρνηση τελικά έφερε τον νόμο 4670/2020 και δεν έχει εφαρμόσει τη συντριπτική πλειονότητα των διατάξεών του.

efsyn.gr