Άρης Χατζηγεωργίου-ΕΦΣΥΝ
Το ΑΣΕΠ προσπαθεί να ελέγξει ουσιαστικά τη νομιμότητα των διορισμών σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, παρακάμπτοντας τις ασφυκτικές προθεσμίες που του επέβαλε η κυβέρνηση.
Αποφασισμένα να παίξουν με… τις καθυστερήσεις και να παρακάμψουν τα τερτίπια της κυβέρνησης προκειμένου να γίνει κανονικός –και όχι προσχηματικός– έλεγχος νομιμότητας στις 609 προσλήψεις των αστικών συγκοινωνιών εμφανίζονται μέλη του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ).
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση είχε νομοθετήσει ναρκοθετώντας τον έλεγχο νομιμότητας και ενστάσεων, με εμφανή πρόθεση το ΑΣΕΠ απλώς να επικυρώσει τις λίστες διοριστέων που θα παραλάμβανε. Με πρόσχημα τις «επείγουσες ανάγκες» και παρά το γεγονός ότι είχαν περάσει μήνες χωρίς να γίνονται προσλήψεις, η κυβέρνηση είχε περάσει σε διάταξη νόμου την πρόβλεψη ότι το ΑΣΕΠ θα είχε περιθώριο μόνον 20 ημερών για να πραγματοποιήσει έλεγχο νομιμότητας και έλεγχο επί των ενστάσεων. Διαφορετικά, εάν δεν απαντούσε στο διάστημα των 20 ημερών, η διάταξη προέβλεπε ότι ο έλεγχος είχε ολοκληρωθεί.
Οπως γράφαμε και σε παλαιότερο δημοσίευμα τον Νοέμβριο, το περιθώριο των 20 ημερών θεωρείται απόλυτα ανεπαρκές ειδικά όταν πρόκειται για τεχνικού χαρακτήρα ειδικότητες, όπου η γνώση και η πείρα πιστοποιούνται με πλήθος εναλλακτικών δικαιολογητικών από διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης (τεχνικές σχολές, λύκεια, σχολές ΟΑΕΔ, ΕΠΑΣ κ.λπ.) των οποίων πρέπει να ελεγχθεί η αυθεντικότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, όμως, το ΑΣΕΠ δεν στάθηκε στο γράμμα της παραπάνω διάταξης, αλλά ξεκίνησε να στέλνει αλλεπάλληλα διευκρινιστικά ερωτήματα στους οργανισμούς που είχαν οργανώσει τις προκηρύξεις, δηλαδή την ΟΣΥ (λεωφορεία-τρόλεϊ) και τη ΣΤΑΣΥ (μετρό). Μέχρι να δοθούν επαρκείς απαντήσεις στα διευκρινιστικά αυτά ερωτήματα, ο «ασφυκτικός» χρόνος των 20 ημερών δεν «μετρά», ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται το περιθώριο για να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ΑΣΕΠ έχει στείλει έως τώρα ερωτήματα για τα εξής θέματα:
- Τη σύνθεση των επιτροπών που αξιολόγησαν τις χιλιάδες αιτήσεις. Υπενθυμίζεται ότι ειδικά στην ΟΣΥ τα μέλη δεν ήταν μόνιμοι υπάλληλοι πλην ενός που έχει την ιδιότητα του συνδικαλιστή.
- Την ύπαρξη καταλόγων διοριστέων οδηγών «χωρίς εμπειρία», που προκάλεσε επίσης σχόλια, καθώς αφορά επαγγελματίες οδηγούς οι οποίοι αύριο θα κρατούν στα χέρια τους τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων.
- Τον ακριβή αριθμό των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί καθώς από τον πρώτο έλεγχο προέκυπταν ονόματα που επαναλαμβάνονταν σε πολλές διαφορετικές λίστες.
Η «Εφ.Συν.» είχε ασχοληθεί αναλυτικά με το θέμα και στις 12 Δεκεμβρίου 2020 («Μπάχαλο στην ΟΣΥ για τις προσλήψεις») όταν βγήκαν στον αέρα με επεισοδιακό τρόπο οι λίστες των διοριστέων οδηγών και τεχνιτών λεωφορείων. Οπως αναφέραμε τότε, εμφανίζονταν να έχουν καταθέσει αίτηση 7.000 άτομα για 423 θέσεις. Το βράδυ της 9ης Δεκεμβρίου αναρτήθηκαν στο σάιτ της εταιρείας οι λίστες με επιτυχόντες και αποτυχόντες, ενώ για τους δεύτερους ονομαστικά υπήρχε πλήρης ανάλυση των κριτηρίων απόρριψης, παραβιάζοντας κάθε υποχρέωση τήρησης απορρήτου. Την επόμενη μέρα, και αφού είχε εκδηλωθεί κύμα διαμαρτυριών, αναρτήθηκε δεύτερη λίστα από την οποία απουσίαζαν τα προσωπικά δεδομένα των απορριφθέντων. Ομως, είχε αλλάξει και η σειρά κατάταξης.
Παράλληλα, γινόταν γνωστό ότι μέλος της επιτροπής αξιολόγησης των αιτήσεων είχε παραιτηθεί χωρίς να αντικατασταθεί, ενώ ποτέ δεν ορίστηκε και πρόεδρος στην επιτροπή αυτή. Επίσης, ο συνδικαλιστής που συμμετείχε ως μέλος είχε αποφασιστικό ρόλο, ενώ έως τότε η διαπαραταξιακή συμφωνία ήταν να έχει μόνο ρόλο παρατηρητή. Η όλη μεθόδευση παρέπεμπε σε παιχνίδι με σημαδεμένη τράπουλα για να μπουν σε μόνιμες θέσεις του Δημοσίου «τα δικά μας παιδιά». Το ΑΣΕΠ καλείται τώρα να δικαιώσει τον ρόλο του, παλεύοντας με τον έλεγχο χιλιάδων δικαιολογητικών και ενστάσεων. Παράλληλα, υποψήφιοι που είχαν δει τα ονόματά τους στις λίστες απορριπτέων ετοιμάζονται και για δικαστικές προσφυγές.