Γιάννης Μπαζαίος – efsyn
«Επ’ αυτοφώρω» έπιασαν οδηγοί της ΟΣΥ τους τεχνικούς ιδιωτικής εταιρείας να ξηλώνουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό από προσωρινά ακινητοποιημένα λεωφορεία στο αμαξοστάσιο της πλ. Αττικής – τυπική η διαδικασία απαντά ο ΟΑΣΑ ● Οι συνδικαλιστές συσχετίζουν την αφαίρεση του εξοπλισμού με τις ελλείψεις που έχουν τα αστικά λεωφορεία των ιδιωτικών ΚΤΕΛ που έρχονται στην Αθήνα.
Ακυρωτικά ηλεκτρονικού εισιτηρίου από προσωρινά ακινητοποιημένα λεωφορεία ξηλώνουν αυτές τις ημέρες τεχνικοί από ιδιωτικές εταιρείες που συνεργάζονται με τον ΟΑΣΑ. Χθες το πρωί, την ώρα της μεγάλης συγκέντρωσης έξω από το Εφετείο στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, οδηγοί λεωφορείων εντόπισαν και φωτογράφησαν συνεργείο υπεργολάβου του αναδόχου στο αμαξοστάσιο των τρόλεϊ της πλατείας Αττικής να βγάζει τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό από 9 λεωφορεία φυσικού αερίου Renault, τα οποία έχουν δηλωθεί ως επισκευάσιμα.
Οπως μάθαμε, χθες ήταν η τρίτη μέρα που μπαίνουν στα αμαξοστάσιο για να συγκεντρώσουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό σε αποθήκες της εταιρείας, ώστε να τοποθετηθεί σε λεωφορεία «σε πρώτη ζήτηση». Οι οδηγοί λένε ότι από τα λεωφορεία έχουν βγει πρόσφατα και συσκευές τηλεματικής.
Οι συνδικαλιστές συσχετίζουν την αφαίρεση του εξοπλισμού με τις ελλείψεις που έχουν τα αστικά λεωφορεία των ιδιωτικών ΚΤΕΛ τα οποία έρχονται για να ενισχύσουν προσωρινά 60 περιφερειακές και διαδημοτικές γραμμές γύρω από την Αθήνα (αλλά και τα οικονομικά τους). Από την πλευρά του ο ΟΑΣΑ αναφέρεται σε προετοιμασία για «μετάγγιση» του εξοπλισμού στα 300 νέα λεωφορεία του αναδόχου που θα χρησιμοποιεί με σύμβαση leasing, τα οποία θα αρχίσουν να φτάνουν στην Ελλάδα σταδιακά από το νέο έτος.
Ιδιώτες ανάδοχοι
Υπενθυμίζεται ότι για τα ΚΤΕΛ είχε εγκριθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο ποσό ενίσχυσης άνω των 700.000 ευρώ για να τοποθετήσουν εξοπλισμό ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με χρέωση των ειδικών λογαριασμών που διατηρούν, αλλά όπως αποδείχτηκε τα ΚΤΕΛ αδιαφόρησαν, καθώς οφείλουν να τοποθετήσουν σχετικό εξοπλισμό με δικά τους έξοδα – ένας έλεγχος στα τιμολόγια αγοράς όταν θα τοποθετηθούν στα ΚΤΕΛ, μπορεί να δείξει ποιος έχει δίκιο…
Ολα αυτά τα μηχανήματα τοποθετήθηκαν μέσα στην τελευταία πενταετία, τα μεν επικυρωτικά από την κοινοπραξία «ΤΕΡΝΑ – LG CNS» (η σύμβαση υπογράφηκε στις 29.12.2014), τα δε συστήματα τηλεματικής από την εταιρεία ειδικού σκοπού Advanced Transport Telematics AE η οποία προέκυψε από τις «Intrasoft International» και «Intracom Κατασκευές», με δωδεκαετή σύμβαση, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (ΕΣΠΑ 2014-2020) και ιδιωτικά κεφάλαια. Η υλοποίηση των δυο έργων ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 2016, όταν ξεκίνησε η συνδυασμένη λειτουργία τους στα λεωφορεία και στις στάσεις. Είχαν τοποθετηθεί σε 1.750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ – αρκετά από τα οποία παρέμεναν προσωρινά ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, για μικρές ή μεγαλύτερες βλάβες, ή ως εφεδρικά.
Η διαγωνιστική διαδικασία είχε ξεκινήσει από το 2012 μέσω σχήματος ΣΔΙΤ, με τον ιδιωτικό τομέα να αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την αγορά και την εγκατάσταση του εξοπλισμού τηλεματικής, τη συντήρηση, την τεχνική υποστήριξη και τις απαραίτητες ανανεώσεις εξοπλισμού και λογισμικού για 10,5 έτη λειτουργίας. Μετά την πάροδο της αρχικής 12ετούς περιόδου κατασκευής και λειτουργίας, η υποδομή θα περάσει στον ΟΑΣΑ, ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρησή της. Το έργο τηλεματικής χρηματοδοτήθηκε από τον ιδιωτικό φορέα με ίδια κεφάλαια και δανεισμό (μέρος δανεισμού μέσω προγράμματος Jessica) και συγχρηματοδοτήθηκε από τον ΟΑΣΑ μέσω ΕΣΠΑ (ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗΣ, Ψηφιακή Σύγκλιση) με 5,3 εκατ. ευρώ. Το έργο αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του (αμοιβές διαθεσιμότητας).
Φυσικά υπάρχει πρόβλεψη μεταφοράς του εξοπλισμού σε νέα λεωφορεία, όταν αυτά αποκτηθούν, ώστε να εγκατασταθούν στον εν λειτουργία στόλο του ΟΑΣΑ – όχι όμως και σε συνεργαζόμενους ιδιωτικούς στόλους λεωφορείων, καθώς τέτοιες πρωτοβουλίες… «αγχώνουν» τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες της Ε.Ε.
▶ Οι οδηγοί έχουν εντοπίσει ότι αρκετοί από τους οδηγούς των επαρχιακών αστικών ΚΤΕΛ είναι ιδιοκτήτες-μέτοχοι και οδηγούν σχεδόν όλη την ημέρα υπερβαίνοντας τα ημερήσια όρια ή τις απαιτούμενες διακοπές για ξεκούραση – κάτι όμως που δεν καταγράφεται σε ταχογράφους (δεν τοποθετούνται σε αστικά λεωφορεία) και μπορεί να διαπιστωθεί μόνο με συνεχείς ελέγχους στις αφετηρίες.