- Συμβάσεις ενός μήνα, συνεχής εναλλαγή από τον έναν εργολάβο στον άλλο, μη ανανέωση της σύμβασης (απόλυση) για όσους τολμούν να διεκδικήσουν τα στοιχειώδη, την ώρα που τα διοικητικά στελέχη απολαμβάνουν προκλητικά προνόμια
Τι κι αν, λόγω καραντίνας, αυξήθηκαν κατακόρυφα οι διαδικτυακές αγορές και άρα και ο φόρτος εργασίας των εργαζομένων στις ταχυμεταφορές (courier);
Τι κι αν, παρά τον κίνδυνο για την υγεία τους, οι εργαζόμενοι δούλευαν όλη αυτήν την περίοδο στα κέντρα διαλογής ο ένας πάνω στον άλλον (και χωρίς να τηρείται η αναγκαία απόσταση των 2 μέτρων), πολλές φορές χωρίς καθόλου μέτρα προστασίας (βλέπε αναλυτικά το ρεπορτάζ: https://left.gr/news/den-menoyn-spiti-paramenoyn-aprostateytoi);
Τι κι αν ο κλάδος είδε την κερδοφορία του να αυξάνεται, ενώ οι περισσότεροι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας πλήττονται βαριά λόγω κορωνοϊού;
Τι κι αν το παραπάνω κέρδος καρπώνονται μόλις τέσσερις εταιρείες στις οποίες αναλογεί το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητάς (85% του συνόλου της εγχώριας ταχυδρόμησης και ταχυμεταφοράς), στα δίκτυα των οποίων απασχολούνται 9.800 εργαζόμενοι (ο λόγος για τις ACS, θυγατρική του ομίλου INFOQUEST όπου πρόεδρος είναι ο επικεφαλής του ΣΕΒ, Θεόδωρος Φέσσας, ΓΕΝΙΚΗ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ, ΕΛΤΑ COURIER, θυγατρική των ΕΛ.ΤΑ. Και SPEEDEX, θυγατρική του ομίλου ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ);
Μία από αυτές τις εταιρείες, η ΕΛΤΑ COURIER («Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ Α.Ε.»), για τις συνθήκες εργασίας των εργολαβικών της οποίας έχουμε αναφερθεί και στο πρόσφατο παρελθόν (βλέπε ΕΔΩ και ΕΔΩ), αποφάσισε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να πετάξει στον δρόμο εργαζόμενους εν μέσω κρίσης.
Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες που φτάνουν στα σωματεία και συνδικάτα του κλάδου αφορούν τουλάχιστον 11 μη ανανεώσεις συμβάσεων εργαζόμενων με πολυετή “θητεία” στην εταιρεία, 5 στην Αθήνα και 6 στη Θεσσαλονίκη, αλλά εργαζόμενοι και συνδικαλιστές λένε με απόλυτη σιγουριά ότι ο αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος.
Βέβαια, δεν χρειάστηκε η ίδια η εταιρεία να “λερώσει τα χέρια της”: οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι, όπως περίπου το 80% όσων δουλεύουν για την ΕΛΤΑ COURIER (περίπου 500 άνθρωποι), είναι εργολαβικοί, υπογράφουν δηλαδή συμβάσεις με τρίτες εταιρείες, όπως η Skycom (https://www.vrisko.gr/details/11__4_3_0i2_4b_7b2_e3ib0a5076hbe), η οποία είναι θυγατρικής της ONEX (εταιρείας που προμηθεύει οπλικά συστήματα τον στρατό και την αστυνομία) και η Meccanica (https://www.facebook.com/pages/category/Company/Meccanica-Group-812572632108942/). Πρόκειται συνήθως για συμβάσεις μόλις ενός μήνα (!), που ανανεώνονται διαρκώς (για τους τυχερούς) παρότι, όπως προαναφέραμε, πολλοί εργάζονται επί χρόνια στην ΕΛΤΑ COURIER η οποία ασκεί το διευθυντικό δικαίωμα πάνω τους.
Απόδειξη για το τελευταίο ότι, η ανακοίνωση της μη ανανέωσης των συμβάσεων έγινε από εκπροσώπους της ΕΛΤΑ COURIER, τον πραγματικό δηλαδή εργοδότη των απολυμένων.
Πελατειακό δίκτυο και φωτογραφικός διαγωνισμός
“Η απάντηση των αρμόδιων για τις συγκεκριμένες απολύσεις (μη ανανεώσεις των συμβάσεων) ήταν ότι υπήρχαν άνωθεν εντολές και πλέον όλοι οι συνάδελφοι αγωνιούν για το μέλλον τους”, αναφέρει στο Left.gr εργαζόμενος στην έδρα των ΕΛΤΑ COURIER, στη λεωφόρο Μεσογείων, όπου εργάζονταν οι πέντε από τους απολυμένους και συνολικά περίπου 150 εργολαβικοί εργαζόμενοι.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι αναιτιολόγητες απομακρύνεις συνοδεύτηκαν από προσλήψεις νέων εργαζόμενων, χωρίς εμπειρία ή εξειδίκευση, στοιχείο που παραπέμπει σε στήσιμο πελατειακών δικτύων από τη σημερινή διοίκηση των ΕΛΤΑ COURIER η οποία είναι εκλεκτή της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
“Στόχος της διοίκησης δεν είναι η κάλυψη των αναγκών που έχουν προκύψει (τα δέματα κάνουν 12 – 17 ημέρες να επιδοθούν εντός Αττικής), αλλιώς δεν θα άφηνε εκτός δουλειάς έμπειρο προσωπικό το οποίο δούλεψε σε συνθήκες ακραίας εντατικοποίησης κατά την περίοδο της πανδημίας”, τονίζει ο ίδιος.
Η αβεβαιότητα για τους (ενοικιαζόμενους) εργαζόμενους μεγαλώνει δεδομένου ότι, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, μία από τις εργολαβικές εταιρείες, η Meccanica, ανακοίνωσε στους (περίπου 60) εργαζόμενους στα μέσα του περασμένου μήνα ότι διακόπτει τη “συνεργασία” της με τα ΕΛΤΑ COURIER κατά των οποίων προσέφυγε δικαστικά (και μπλοκάροντας προσσωρινά) θεωρώντας φωτογραφικό τον ετήσιο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από τα ΕΛΤA COURIER.
Συγκεκριμένα, στις προϋποθέσεις για την εταιρεία που θα αναλάμβανε το έργο της διανομής για λογαριασμό των ΕΛΤA COURIER περιλαμβανόταν η 10ετής εμπειρία του πρώτου υπεύθυνου και η 5ετής του δεύτερου, διατάξεις που για πρώτη φορά εμφανίστηκαν στον διαγωνισμό, με αποτέλεσμα η Meccanica να θεωρεί ότι αποτελούν “αβαντάρισμα” για ανταγωνιστή της. Τελικά η Meccanica απέσυρε την προσφυγή της (υπήρξαν άραγε άλλα ανταλλάγματα ή συμφωνίες για ανάληψη άλλων κομματιών της δραστηριότητας των ΕΛΤΑ COURIER;), αλλά οι εργαζόμενοι παραμένουν στον αέρα.
Έχουν ενημερωθεί ότι τη θέση του άμεσου εργοδότη τους, για λογαριασμό των ΕΛΤΑ COURIER, ανέλαβε (1/5/20) ένας νέος μεσάζοντας, η εταιρεία ΠΛΕΓΜΑ, αγνώστων λοιπών στοιχείων (δεν καταφέραμε να βρούμε πληροφορίες για αυτήν στο διαδίκτυο ή τον κατάλογο του υπουργείου Εργασίας με τις Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης). Η εργολαβική εταιρεία έχει δηλώσει τις προσλήψεις στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, αλλά οι εργαζόμενοι δεν έχουν υπογράψει ακόμα και σήμερα (Τρίτη 9 Ιουνίου) τις συμβάσεις τους, δουλεύουν δηλαδή όντας εντελώς “ξεκρέμαστοι” και φοβούμενοι μείωση των αποδοχών τους.
Παραμένουν απλήρωτοι καθώς η εταιρεία ΠΛΕΓΜΑ ισχυρίζεται ότι ακόμα δεν έχει πάρει τα χρήματα που της οφείλουν τα ΕΛΤΑ COURIER. Αν και φοβούνται να μιλήσουν επώνυμα για ευνόητους λόγους, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν τρομοκρατία από την πλευρά των εργολαβικών εταιρειών, ενώ αρκετοί από αυτούς στερήθηκαν από τη Meccanica το υπόλοιπο των κανονικών αδειών που δικαιούνταν.
Ακόμα και οι μόνιμοι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ COURIER βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα καθώς για πρώτη φορά στα 18 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας έχει καθυστερήσει υπερβολικά η καταβολή των έξτρα χρημάτων που δικαιούνται για τον Μάιο (σαββατοκύριακα, υπερωρίες, κ.λπ.).
Όλα τα παραπάνω λαμβάνουν χώρα με φόντο τη συρρίκνωση και απαξίωση της μητρικής εταιρείας, των ΕΛΤΑ, μέσω του το κλεισίματος δεκάδων καταστημάτων σε όλη τη χώρα και μέσω της απόλυσης πάνω από 1.000 συμβασιούχων εργαζομένων το διάστημα πριν από την καραντίνα.
tasos.png
[από την απεργιακή κινητοποίηση του κλαδικού σωματείου των courier (ΣΕΤΤΕΑ), τον Απρίλιο του 2019)]
“Απαγορεύεται” ο συνδικαλισμός
Τον απολύσεων που προαναφέραμε είχε προηγηθεί η εκδικητική απομάκρυνση του Άκη Γ., μέλους της Συνέλευσης Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ), ο οποίος δούλευε για 2,5 χρόνια στα ΕΛΤΑ Courier, και αυτός μέσω του συστήματος ενοικίασης εργαζομένων των εταιρειών Onex και της θυγατρικής της Skycom. Στις 10 Απριλίου ενημερώθηκε, μέσω τηλεφώνου ενημερώθηκε, ότι δε θα ανανεωθεί η σύμβασή του λόγω της έλλειψης για την ανάγκη έξτρα προσωπικού, αιτία που προφανώς δε συνάδει με αυξημένη ανάγκη για μεταφορά δεμάτων την περίοδο της καραντίνας.
“Η απόλυση του Ακη Γ. είναι εκδικητική καθώς μέσω της συνδικαλιστικής του δράσης, διεκδικούσε μαζί με άλλους συναδέλφους του τις υπερωρίες και τις τριετίες που δικαιούνταν”, αναφέρει η ΣΒΕΟΔ που πραγματοποίησε το προηγούμενο διάστημα συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας με αίτημα την επαναπρόσληψή του.
Στην ίδια, επισφαλή, μοίρα με τους απολυμένους των ημερών βρίσκονται βέβαια πολλοί ακόμα εργαζόμενοι οι οποίοι, υπό το σήμα μίας από τις παραπάνω 4 εταιρείες, διεκπεραιώνουν το έργο της ταχυδρόμησης και ταχυμεταφοράς, χωρίς να είναι τυπικά εργαζόμενοι των ίδιων των εταιρειών, καθώς δουλεύουν μέσω των αντιπροσώπων, πρακτόρων και συνεργατών τους (franchise) ή μέσω των σύγχρονων δουλεμπόρων (εργολαβικές εταιρείες), όπως προαναφέραμε. Είναι εργαζόμενοι του δικτύου, αλλά όχι των ίδιων των εταιρειών που μας βομβαρδίζουν καθημερινά με διαφημίσεις για τις εξαιρετικές υπηρεσίες τους.
elta-courier-paremvash-copy.jpg
[από πρόσφατη κινητοποίηση της ΣΒΕΟΔ]
Το λεφτόδεντρο δεν είναι για τους εργαζόμενους
Τις ίδιες ημέρες που το ενοικιαζόμενο προσωπικό αγωνιά για το ούτως ή άλλως επισφαλές του μέλλον, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου των ΕΛΤΑ COURIER (10 Απριλίου 2020), ανατέθηκε απευθείας σε εταιρεία – «φάντασμα» (την AMPOINT DIGITAL ΕΤΕΡΟΡΡΥΘΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ) το έργο της κατασκευής ηλεκτρονικής αγοράς (e-market place) και της συντήρησης και τεχνικής υποστήριξής της για πέντε έτη, αντί του συνολικού ποσού των 250.000 ευρώ, προ ΦΠΑ και δικαιώματος υψηλών ποσοστών, προ φόρων, επί των πωλήσεων, συνδρομών και διαφημίσεων.
Σημειώνεται ότι στον κυβερνητικό ιστότοπο του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ), η εν λόγω απευθείας ανάθεση στην προεπισκόπησή της αναφέρει παραπλανητικά μόνο το ποσό των 10.000 ευρώ για λειτουργικά έξοδα για το σχεδιασμό, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία της πλατφόρμας e-market place (file:///C:/Users/tyypou/Downloads/%CE%A8%CE%96%CE%91%CE%A3%CE%9F%CE%A1%CE%9B1-%CE%92%CE%9C%CE%A4.pdf ).
Σύμφωνα με την ως άνω απόφαση του ΔΣ, η ανάθεση έγινε στην συγκεκριμένη εταιρεία σύμφωνα με την από 26/03/2020 τεχνική και οικονομική προσφορά της. Ωστόσο, αναζητώντας κανείς στο ΓΕΜΗ και το καταστατικό της, η εν λόγω εταιρεία στις 26/3/2020 δεν είχε καν συσταθεί.
Η εταιρεία συστάθηκε στις 9/4/2020, δηλαδή «όλως τυχαίως» μία μόλις ημέρα πριν από την απόφαση του ΔΣ για ανάθεση του έργου σε αυτήν, γεγονός που αποδεικνύει ότι η αναφορά στην απόφαση περί τεχνικής και οικονομικής προσφοράς στις 26/3/2020 είναι ψευδής.
Η εταιρεία ανήκει σε δύο φυσικά πρόσωπα, ενώ δεν διατηρεί καμιά ιστοσελίδα ή λογαριασμό σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον, η απόφαση αναφέρει ότι για την απευθείας αυτή ανάθεση, ελήφθησαν μεταξύ άλλων οι σχετικές προσφορές και άλλων εταιρειών που προσκλήθηκαν, καθώς και η προφορική εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος καταθέτει προφορικά και όχι εγγράφως την εισήγησή του για ένα τέτοιο έργο, ενώ δεν αναφέρονται οι υπόλοιπες προσφορές που κατατέθηκαν και από ποιες άλλες εταιρείες κατατέθηκαν.
Η παραπάνω απευθείας ανάθεση,κραυγαλέα περίπτωση ύποπτων χειρισμών εκ μέρους της Διοίκησης των ΕΛΤΑ COURIER έφτασε πρόσφατα (8/5/20)στη Βουλή μέσω ερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ (βλέπε αναλυτικά: https://www.syriza.gr/article/id/91347/Erwthsh-boyleytwn-toy-SYRIZA-me-thema-thn-skandalwdh-apeytheias-anathesh-ergoy-apo-ta-ELTA-courier-se-etaireia-%E2%80%93-fantasma.html) προς τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο οποίος, σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση, δεν έχει λάβει καμιά πρωτοβουλία ή μέτρο για την ακύρωσή της ανάθεσης αυτής.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να δρομολογηθούν από την αρχή διαγωνιστικές διαδικασίες που να συνάδουν με το επίπεδο απαιτήσεων ενός τέτοιου έργου, με λογοδοσία και διαφάνεια, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Προκλητικές παροχές για τη διοίκηση
Μετά την ανάθεση στην εταιρεία «φάντασμα», στην επιφάνεια βγαίνουν και καταγγελίες ότι πολλαπλασιάζονται οι παροχές στα στελέχη της ανώτατης διοίκησης. Με απόφαση της κυβέρνησης (μέσω του μετόχου) προχώρησαν σε αύξηση των μισθών σε επίπεδο μητρικής εταιρείας (ΕΛΤΑ) αλλά και στις θυγατρικές (ΕΛΤΑ COURIER, ΚΕΚ ΕΛΤΑ).
Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε η διοίκηση, με γενναίες αυξήσεις σε μισθούς αλλά και παραχωρώντας προνόμια σε όλους τους ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες που προσλαμβάνονται αυτήν την περίοδο.
Παράλληλα, η διοίκηση των ΕΛΤΑ, παρά την κακή οικονομικής κατάστασης του οργανισμού, προχώρησε στην περικοπή της αποζημίωσης απόλυσης, με μονομερή απόφαση, καταπατώντας την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, για να μπορέσει να εξοικονομήσει χρήματα. Στη συνέχεια, παρέλαβε πολυτελέστατα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού (από 150 έως 400 άλογα) με συνολικό κόστος που ξεπερνά τις 220.000 χιλιάδες ευρώ (χωρίς να υπολογίζουμε τις παραγγελίες- παραλαβές όλου του ομίλου).
“Αν ανατρέξουμε ακόμη και σε εποχές που ο οργανισμός ήταν μονοπώλιο στην αγορά, έκανε τζίρους 600 εκ. ευρώ και η οικονομία της χώρας δεν είχε εισέλθει σε μνημόνια, δεν θα καταφέρουμε να βρούμε καμία άλλη κυβέρνηση και διοίκηση να έχει τολμήσει να πάρει τέτοιες προκλητικές αποφάσεις¨, τονίζει σε ανακοίνωσή της στο διαδίκτυο η παράταξη ΠΑΚ – ΕΛΤΑ που ανέδειξε τη σκανδαλώδη παραγγελία, κάνοντας λόγο για “πάρτι που συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό στα ΕΛΤΑ χωρίς κανένας δεν λογοδοτεί”.
“Καλεσμένοι”, βέβαια, δεν είναι ποτέ οι εργαζόμενοι…