Άρθρο του δικηγόρου – εργατολόγου, Διονύση Τεμπονέρα για τις υπουργικές αποφάσεις, για τα ζητήματα α) της εκ περιτροπής απασχόλησης (προσωπικό ασφαλείας), β)της τηλεργασίας και γ) για τη μετακίνηση εργαζομένων που αναμένεται να ανακοινωθούν από ώρα σε ώρα.
Οι υπουργικές αποφάσεις, για τα ζητήματα α) της εκ περιτροπής απασχόλησης (προσωπικό ασφαλείας), β)της τηλεργασίας και γ) για τη μετακίνηση εργαζομένων, από επιχείρηση σε επιχείρηση εντός του ίδιου ομίλου, αναμένεται να δημοσιευθούν σε ΦΕΚ , από ώρα σε ώρα.
Η κυβέρνηση μετά από την γενική κατακραυγήαπό εργαζομένους και συνδικάτα σε σχέση με το άρθρο 9, της από 20.3.2020 ΠΝΠ, που προέβλεπε μείωση μισθών κατά 50% για εργασία 2 εβδομάδων σε όλον τον ιδιωτικό τομέα, αναδιπλώθηκε και περιόρισε το μέτρο, μόνο στις πληττόμενες, βάσει ΚΑΔ, επιχειρήσεις. Παράλληλα, έθεσε ως απαραίτητη προϋπόθεση, την διατήρηση των θέσεων εργασίας, με τους ίδιους εργαζόμενους και με τους ίδιους συμβατικούς όρους, για τους εργοδότες που θα επιλέξουν να κάνουν χρήση του μέτρου, απαγορεύοντας τις απολύσεις.
Θετική εξέλιξη θα έλεγε κανείς που δικαιώνει όσους άσκησαν έντονη κριτική για το μέτρο.
Ως γνωστόν όμως, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Πριν από 3 μέρες στην «ηλεκτρονική Αυγή» είχαμε διατυπώσει, προς το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, τα εξής ερωτήματα σε σχέση με την εφαρμογή του άρθρου 9 της ΠΝΠ:
1.Γιατί δεν έχει βγάλει το υπουργείο υπουργική απόφαση, που να επιβεβαιώνει τα λεγόμενα του αρμοδίου Υπουργού(ότι δηλαδή το μέτρο αφορά μόνο πληττόμενες επιχειρήσεις);
2.Γιατι εξαρχής δεν όρισε ρητά, ότι το άρθρο 9 της ΠΝΠ αφορά μόνο τις πληττόμενες επιχειρήσεις(είχαν μεσολαβήσει τότε ήδη 11 ημέρες από τη δημοσίευση της ΠΝΠ);
3.Σε ποιες ενέργειες έχει προχωρήσει το Σ.Ε.Π.Ε. στις επιχειρήσεις αυτές, για να διαφυλάξει την νομιμότητα όσων επικαλείται ο Υπουργός(θυμίζουμε τις καταγγελίες στο μαιευτήριο «ΡΕΑ » που αν και δεν ανήκει στις λεγόμενες πληττόμενες επιχειρήσεις, καταγγέλλεται ότι έκανε χρήση του μέτρου);
4.Σκοπεύει και πότε ο Υπουργός, να εκδώσει σχετικές οδηγίες και αν το κάνει, αυτές θα έχουν αναδρομική ισχύ(ή θα ισχύσουν από τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης στο ΦΕΚ);
Το τελευταίο είναι και το πιο σημαντικό, διότι παρόλο που ο κ.Βρούτσης, θα θελήσει να εμφανίσει, ότι όσοι ασκήσαμε κριτική, ήμασταν κακοπροαίρετοι και ότι ο ίδιος διαφυλάττει και προστατεύει τα συμφέροντα των εργαζομένων, προκύπτουν τα εξής:
Μεταξύ της δημοσίευσης της ΠΝΠ και της σχετικής υπουργικής απόφασης μεσολάβησαν σχεδόν 2 εβδομάδες. Δυο εβδομάδες για την έκδοση μια υπουργικής απόφασης που και νομοτεχνικά να την δει κανείς, δεν αποτελεί κάποια ιδιαίτερα σύνθετη κανονιστική πράξη.
Συνεπώς και με βάση τις δεκάδες καταγγελίες σε πολλές επιχειρήσεις τις προηγούμενες ημέρες, ότι εργοδότες που δεν ανήκουν στις λεγόμενες πληττόμενες επιχειρήσεις, έχουν ήδη προχωρήσει σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας, υπάρχει έντονη …υποψία ότι το πολύ μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε (μεταξύ ΠΝΠ και ΥΑ)διευκόλυνε(!) τις επιχειρήσεις να καταστρατηγήσουν το μέτρο και να το εφαρμόσουν άνευ περιορισμών ακόμα δηλαδή και εκείνες που ήταν κερδοφόρες(βλ. ΡΕΑ κλπ).
Άρα υπάρχει βαριά πολιτική ευθύνη στον ίδιο τον αρμόδιο Υπουργό, για την καθυστέρηση αυτή, αφού η απάντηση των εργοδοτών προς τα σωματεία που διαμαρτύρονται για την αυθαιρεσία αυτή, είναι ότι, οι επιχειρήσεις έκαναν χρήση …πριν την δημοσίευση στο ΦΕΚ της εν λόγω υπουργικής απόφασης.
Η κυβέρνηση συνεχίζει να λειτουργεί αποσπασματικά και ηθελημένα ή άθελά της αφήνει στο διάβα της κοινωνικά ερείπια.
Διονύσης Τεμπονέρας
Δικηγόρος – Εργατολόγος
Πηγή : Αυγή