- Η «αλληλεγγύη» δεν χωράει τους εργαζόμενους
«Προσφορές στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας #DigitalSolidarityGR (ελληνιστί: ψηφιακή αλληλεγγύη) που έχει ανακοινώσει η ελληνική κυβέρνηση για τη στήριξη πολιτών και επιχειρήσεων την τρέχουσα περίοδο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού» (διαβάζουμε σε ΜΜΕ ότι) ανακοίνωσε πρόσφατα η Vodafone.
Πίσω από τη διαφημιστική βιτρίνα, φαίνεται ότι οι εργαζόμενοι στην εταιρεία (αλλά και σχεδόν σε όλον τον κλάδο) δεν απολαμβάνουν την ίδια αλληλεγγύη.
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει ο Δημήτρης Χατζηστέλιος, μέλος του Δ.Σ. σωματείου των εργαζόμενων στη Vodafone (ΠΑ.Σ.Ε. Vodafone-Πάναφον), η διοίκηση έκλεισε τα μάτια στην εμφάνιση κρούσματος κορωνοϊού στο κτίριο του Πύργου Αθηνών (στον 10ο όροφο του κτιρίου, στο οποίο στεγάζονται πολλές εταιρείες, ενώ τα γραφεία της Vodafone ειναι στον 20ό).
Το σωματείο αναφέρει αναλυτικά σε ανακοίνωσή του: «αντί να μεριμνήσει για την απομόνωση των συναδέλφων για 14 μέρες, όπως συστήνει ο ΕΟΔΥ, οδηγία που επιβεβαιώθηκε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τον ΕΟΔΥ, η εταιρεία έκανε το ακριβώς αντίθετο. Αρκέστηκε στο να ενημερώνει πως έχει γίνει απολύμανση και από την Τρίτη έστειλε τους συναδέλφους σε άλλα κτήρια, όπως αυτό της οδού Αδριανείου. Την επόμενη μέρα στην Αδριανείου άδειασαν εσπευσμένα τα γραφεία, ζητώντας από τους συναδέλφους να μεταφέρουν μόνοι τους τον εξοπλισμό και μόνο μετά από ερωτήσεις, ανέφεραν πως υπήρχε μεταφορική εταιρεία που είχε έρθει για να μεταφέρει τα desktop στις οικίες. Επιπλέον κάλεσαν εσπευσμένα συναδέλφους να επιστρέψουν από άδεια, ώστε να παραλάβουν μόνοι τους τον σχετικό εξοπλισμό».
Η διοίκηση, απαντώντας σε επιστολή του σωματείου, ισχυρίζεται ότι ενημέρωσε τον ΕΟΔΥ και έλαβε την απάντηση «ότι οι εργαζόμενοι μας δεν εμπίπτουν στην κατηγορία του κατοίκον περιορισμού για 14 μέρες». Τονίζει ότι προχώρησε προληπτικά σε απολύμανση και μέσα στο χώρο που παράγονται οι υπηρεσίες για λογαριασμό της Vodafone, στον 20o όροφο του εν λόγω κτιρίου.
Την ίδια στιγμή, χρειάστηκε παρέμβαση της αστυνομίας (την οποία προφανώς κάλεσαν κάποιοι εργαζόμενοι) ώστε να ληφθούν στοιχειώδη μέτρα προστασίας στο κτίριο του Κηφισού, όπου βρίσκεται ένα από τα τηλεφωνικά κέντρα της Vodafone. «Τα μέτρα προφύλαξης εκεί συνεχίζουν να είναι ασήμαντα, δεν υπάρχει αρκετό αντισηπτικό, δεν γίνεται επαρκής καθαρισμός των γραφείων μεταξύ βαρδιών, δεν υπάρχουν γάντια και μάσκες, τα μαντηλάκια που υποσχέθηκε η διευθύντρια του τμήματος ακόμα τα περιμένουν οι συνάδελφοι», αναφέρεται στην ανακοίνωση του σωματείου.
Ο Δ. Χατζηστέλιος επισημαίνει πως, σύμφωνα με τις καταγγελίες εργαζομένων στο σωματείο, έχουν ενταθεί μεν οι καθαριότητες σε κτήρια αλλά σε κανένα τηλεφωνικό κέντρο δεν πραγματοποιούνται καθαριότητες σε γραφεία, πληκτρολόγια και ποντίκια την στιγμή που όλοι αυτοί οι εξοπλισμοί είναι κοινόχρηστοι και όχι ατομικοί.
Η εταιρεία από την πλευρά της ισχυρίζεται ότι έχει εντείνει τον καθαρισμό ενώ προχώρησε στην ενίσχυση του καθαρισμού των κτιρίων με ειδικά αντισηπτικά καθαριστικά. Επιπλέον, μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει προληπτικά σε ειδική απολύμανση αρκετών κτιρίων της και προγραμματίζει να πράξει το ίδιο και σε άλλα.
Προσπαθεί να κατευνάσει τις έντονες ανησυχίες του σωματείου απαντώντας ότι εφαρμόζει πιστά το μέτρο των 10 τετραγωνικών μέτρων ανά εργαζόμενο και τα δύο (2) μέτρα απόσταση μεταξύ τους.
Τηλεργασία σημαίνει αυθαιρεσία;
Παράλληλα, στο σωματείο φτάνουν πολλές κατηγορίες εργαζόμενων που έχουν πάρει την άδεια ειδικού σκοπού, οι οποίοι αναφέρουν ότι την περασμένη εβδομάδα οι προϊστάμενοι τους «ενημέρωναν» ότι η άδεια ανακαλείται και οφείλουν να εργαστούν από το σπίτι, κάτι που είναι παράνομο.
«Μετά από παρέμβασή μας στο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού (HR), μαθαίνουμε πως έχει “παγώσει” αυτή η τακτική αλλά ακόμη δέχονται κλήσεις που τους δίνουν την επιλογή να διακόψουν την άδεια αν το επιθυμούν και να εργαστούν από το σπίτι με τηλεργασία, τακτική η οποία προκαλεί πίεση στους συναδέλφους», λέει ο Δ. Χατζηστέλιος.
Η διοίκηση, απαντώντας στο σωματείο, διαψεύδει τις καταγγελίες και κάνει αναφορά απλά στον «εθελοντικό» χαρακτήρα της διακοπής της άδειας ειδικού σκοπού.
Ωστόσο, με την εφαρμογή του home office σε όλο και περισσότερους εργαζόμενους της Vodafone το ωράριο, είναι πλέον ανύπαρκτο, τονίζει εργαζόμενος. «Βλέπουμε mails να απαντώνται στις 12 και 1 το βράδυ και αιτήματα να διεκπεραιώνονται μέχρι και στις 2 το βράδυ!», σχολιάζει χαρακτηριστικά.
Προσθέτει ότι στα καταστήματα οι εργαζόμενοι πιέζονται να εξυπηρετούν όλα τα αιτήματα και όχι μόνο αυτά που έχουν οριστεί ώστε να μην υπάρχει συνωστισμός εντός των χώρων εξυπηρέτησης των πελατών.
«Ειδικά στο θέμα της τήρησης των αποστάσεων οι διοίκηση ποιεί την νήσσαν». Δεν απάντησε θετικά, ούτε στο απλό αίτημα του σωματείου «να υπάρχει σε εμφανή σημεία των καταστημάτων, κυρίως στην είσοδο, σχετικό έγγραφο ενημέρωσης του κοινού, ευανάγνωστο για τα αιτήματα/θέματα που εξυπηρετούνται ώστε να μην υπάρχει συνωστισμός εντός τους», εξηγεί ο εκπρόσωπος του σωματείου.
Το κυβερνητικό «δώρο» (και) στον ΟΤΕ και οι επικίνδυνες ουρές στα καταστήματα
Αντίστοιχες ανησυχίες για το μέλλον ως προς τα ωράρια εκφράζουν στο Left.gr και εργαζόμενοι στον ΟΤΕ, σημειώνοντας ότι λόγω κορωνοϊού σχεδόν το 80% των εργαζομένων του ομίλου (12.000 εργαζόμενοι) δουλεύει αυτές της ημέρες με τηλεργασία.
Για παράδειγμα, σε κτίριο όπου στεγάζονται υπηρεσίες της θυγατρικής του ΟΤΕ, «Cosmote e-Value», δουλεύουν μόλις το 5% από τους (εκατοντάδες) εργαζόμενους. «Η εταιρεία τους δίνει αντισηπτικά αλλά τα γάντια τους αγοράζουν οι team – eaders από την τσέπη τους. Επίσης, υπάρχει καλός καθαρισμός μέσα στην εβδομάδα αλλά τα σαββατοκύριακα δεν έρχεται το, συνεργείο καθαρισμού, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι εργαζόμενοι να καθαρίζουν μόνοι τους», τονίζει στο Left.gr εργαζόμενος στο κτίριο όπου, όπως καταγγέλλει, δεν υπάρχουν παράθυρα αλλά μόνο τεχνητός εξαερισμός.
Βέβαια, στα καταστήματα της Cosmote (τα οποία μένουν ανοιχτά Δευτέρα – Σάββατο, εκ περιτροπής, με μειωμένο και συνεχές ωράριο, από τις 9 το πρωί ως τις 3 το μεσημέρι), αλλά και σε αυτά του «Γερμανού» δεν τηρείται στην πράξη καμία από τις οδηγίες για την προστασία της δημόσιας Υγείας, δεδομένου ότι παρατηρούνται ατελείωτες ουρές, κυρίως από ηλικιωμένους. Ειδικά σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δεύτερο κατάστημα (όπως αρκετά νησιά), το μέτρο της εκ περιτροπής λειτουργίας ειναι πρακτικά αδύνατο να εφαρμοστεί.
Τέλος, σε δύσκολες και επικίνδυνες συνθήκες καλούνται να εργαστούν και οι τεχνικοί του ΟΤΕ. Τους έχουν παρασχεθεί μάσκες, γάντια και αντισηπτικά αλλά τα τελευταία τελειώνουν και πιθανότατα θα αρχίσει η παροχή σαπουνιών.
«Δεν υπάρχει ρητή εντολή να μην μπαίνουμε στα σπίτια των πελατών, οι οποίοι είναι φοβισμένοι και επιφυλακτικοί», λέει εργαζόμενος στο Left.gr. Και εξηγεί: «είναι στην κρίση του τεχνικού και του εκάστοτε πελάτη ο τρόπος που θα γίνει μια νέα σύνδεση. Π.χ. σε κάποιες περιπτώσεις δίνουμε όλα τα καλώδια και τα μόντεμ με μια σακούλα και εξηγούμε από απόσταση στον πελάτη, άλλες φορές πάει ο πελάτης σε άλλο δωμάτιο και ο τεχνικός εργάζεται μέσα στο σπίτι. Το πρωί πηγαίνουμε στην υπηρεσία και προσπαθούν να εισέλθουν μόνο μια φορά για να πάρουν τις απαραίτητες προμήθειες».
«Γιατί ενώ σχεδόν όλη η χώρα είναι σε καραντίνα, θα πρέπει ο συνάδελφος τεχνικός να κυκλοφορεί ασύστολα έξω, να υποχρεώνεται να μπαίνει στα σπίτια των συνδρομητών, να πουλάει προϊόντα, να κάνει αναβαθμίσεις κ.λ.π, και να μην επικεντρώνεται μόνο στην αποκατάσταση των βλαβών μέχρι την είσοδο του συνδρομητή χωρίς να μπαίνει στη οικία του;», το εύλογο ερώτημα συνδικαλιστικών παρατάξεων και εργαζόμενων.
Λέει ότι είναι επιτακτικήν ανάγκη να δουλεύουν οι τεχνικοί με ποσοστό ασφαλείας και να δοθεί παράταση στη λήξη των λογαριασμών ώστε να μην υπάρχει αυτή η ανησυχία από τους ηλικιωμένους που τρέχουν στα καταστήματα θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία τους.
Τελευταίο αλλά όχι έσχατο: σύμφωνα με την Σέβη Στάικου, συντονίστρια της ΟΜ ΣΥΡΙΖΑ ΟΤΕ, «λόγω των ειλημμένων αποφάσεων του ομίλου ΟΤΕ για μεταφορά προσωπικού σε θυγατρικές εταιρείες (θέμα που είχαμε αναδείξει αναλυτικά κατά την περίοδο της μεγάλης απεργίας των εργαζόμενων), υπάρχει μεγάλη ανησυχία ανάμεσα στους εργαζόμενους ότι η ΠΝΠ της κυβέρνησης για την αναστολή των συμβάσεων λύνει τα χέρια της εργοδοσίας ως προς τη δυνατότητα μετατροπής των συμβάσεων αυτών μετά τη λήξη της αναστολής τους».
Όπως δηλώνει η ίδια: «Ζητάμε έστω και τώρα από τη Διοίκηση της εταιρείας να τηρήσει απαρέγκλιτα όλους τους απαραίτητους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς, εξοπλίζοντάς το προσωπικό με όλα τα απαραίτητα μέσα. Να δώσει παράταση στην αξιολόγηση του προσωπικού και να σταματήσει το αδυσώπητο κυνήγι των στόχων. Όπως, επίσης, ζητάμε από την κυβέρνηση να δώσει εντολή για παράταση της λήξης των οφειλών των συνδρομητών μέχρι το καλοκαίρι – τουλάχιστον – όπως έπραξε και με την αναστολή υποχρέωσης καταβολής του Δώρου του Πάσχα, καταστρατηγώντας μισθολογικά δικαιώματα, που καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε να αγγίξει, ακόμα και την σκληρή περίοδο των μνημονίων. Ο δημοσιονομικός χώρος υπάρχει. Οι εργαζόμενοι/ες γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει ατομική ευθύνη και την έχουν αναλάβει. Αυτή, όμως, ούτε αρκεί, ούτε απαλλάσσει την κυβέρνηση και τις επιχειρήσεις από τις δικές τους»,
Φαίνεται ότι η κρίση της δημόσιας Υγείας αποτελεί μεγάλη «ευκαιρία» για εξαφάνιση ή περιστολή στοιχειωδών εργασιακών δικαιωμάτων (και) στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών (βλέπε αναλυτικά και το πρόσφατο ρεπορτάζ την Εποχή).
Και ακόμα είμαστε μόνο στην αρχή…
ΠΗΓΗ: Left – Τάσος Γιαννόπουλος