- Επιστολή της Π.Ο.Θ.Α. με την ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου που αποχωρεί από το Πρωτοβάθμιο και το Δευτεροβάθμιο Συμβούλιο Επιθεώρησης χώρων Ψυχαγωγικών Δραστηριοτήτων, λόγω της κατάργησης των αρμοδιοτήτων τους, καταγγέλλοντας την πλήρη έλλειψη ελέγχων και τον καθημερινό κίνδυνο που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι καλλιτέχνες και το κοινό.
Αναλυτικά η Επιστολή:
Ο Νόμος 4229/14 «Άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας χώρου παραστάσεων – Άδεια παράστασης και άλλες διατάξεις» δεν επιλύει το σοβαρό, χρόνιο πρόβλημα για πιο ασφαλή και σύγχρονα θέατρα για τους θεατές και τους εργαζομένους σε αυτά.
Χαρακτηριστική είναι η απάντηση Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αθηνών σε επιστολή της Ομοσπονδίας μας για παροχή στοιχείων που επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες μας:
«Σας γνωρίζουμε ότι εντός της χωρικής αρμοδιότητας της Υπηρεσίας μας λειτουργούν συνολικά εκατό (100) επιχειρήσεις ως «ΘΕΑΤΡΑ» εκ των οποίων τα τριάντα τέσσερα (34) διαθέτουν πιστοποιητικό πυροπροστασίας σε ισχύ, τα πενήντα εννέα (59) στερούνται πιστοποιητικού πυροπροστασίας και σε επτά (7) έχει χορηγηθεί προσωρινό πιστοποιητικό πυροπροστασίας με μέγιστη διάρκεια ισχύος δώδεκα (12) μήνες».
Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένα περιστατικά που οφείλονται στην έλλειψη κανόνων ασφαλείας και πιστοποίησης εγκαταστάσεων και έλλειψης προδιαγραφών.
Στις 11 Δεκεμβρίου 2019 έπεσε η κεντρική σκηνή των συναυλιών στο Πάρκο των Ευχών στη Λάρισα, κατά τη διάρκεια της βροχής και κακών καιρικών φαινομένων, η οποία κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο.
Η κατάρρευση της σκηνής προκάλεσε και έντονα ερωτήματα για τον τρόπο κατασκευής της και σίγουρα με δεδομένο ότι στο επόμενο διάστημα θα φιλοξενούσε εκδηλώσεις τις οποίες θα παρακολουθούσαν χιλιάδες άτομα.
Στις 14 Ιουλίου 2018 στο Up Festival στην Αμοργό καθώς έπαιζαν ο Παύλος Παυλίδης με τους B-Movies του, η τράσα (σιδεριά) με τον φωτισμό της σκηνής κατέρρευσε κι έπεσε πάνω στους μουσικούς, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν σοβαρά δύο μουσικοί.
Υπάρχουν ωστόσο και θανατηφόρα περιστατικά που συνέβησαν το τελευταίο διάστημα.
Στις 21 Ιουλίου 2018 τραγικό θάνατο βρήκε ένας 31χρονος Ηχολήπτης στη Ζάκυνθο σε κέντρο διασκέδασης στην περιοχή του Λαγανά ο οποίος χτυπήθηκε από το ρεύμα.
Άλλα πρόσφατα περιστατικά επιβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις. Σημειώνουμε το θάνατο από ηλεκτροπληξία φωτιστή στην συναυλία της Πρωτοψάλτη στην Ηγουμενίτσα.
Επίσης Μηχανικός Σκηνής σκοτώθηκε σε πτώση από ύψος στο θέατρο Badminton.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Κύπρο θεσμοθετήθηκαν κανόνες ασφάλειας, πιστοποίησης, ελέγχου των εγκαταστάσεων και εκπαίδευσης του προσωπικού και με αφορμή το θάνατο του Αμερικανού παραγωγού της Άννας Βίσση, Γκρεγκ Λαντάνι. Ο διάσημος παραγωγός έπεσε από μεγάλο ύψος λίγα λεπτά πριν από την έναρξη της συναυλίας στο στάδιο της Λευκωσίας και χτύπησε σοβαρά στο κεφάλι.
Πρέπει να διευκρινιστεί και να συνδεθεί η άδεια θεάτρου έως 50 άτομα με τα τετραγωνικά του χώρου και να διατυπωθούν οι προϋποθέσεις για κάλυψη των πυροσβεστικών, υγειονομικών και ηλεκτρομηχανολογικών προδιαγραφών.
Η άδεια εγκατάστασης πρέπει να έχει αόριστη διάρκεια, η άδεια λειτουργίας πρέπει να επανεξετάζεται κάθε χρόνο (λόγω αντικειμενικών αλλαγών) χωρίς να επιβαρύνονται οικονομικά και με γραφειοκρατικές διαδικασίες τα θέατρα.
Προτείνουμε την αναβάθμιση του Πρωτοβάθμιου και Δευτεροβάθμιου Συμβουλίου Επιθεώρησης Χώρων Ψυχαγωγικών Δραστηριοτήτων επικαιροποιώντας το νομικό πλαίσιο με βάση τους Ν. 445 και 446/1937. Ο ρόλος του Συμβουλίου θα πρέπει να παραμένει και να είναι ουσιαστικός, να ελέγχει και τους χώρους που αιτούνται παράσταση. Το Συμβούλιο θα πρέπει να έχει εκτός από συμβουλευτικό και αποφασιστικό χαρακτήρα. Προτείνουμε όπως η επιθεώρηση των Θεάτρων, νυχτερινών κέντρων, χώρων μουσικής και κινηματογράφων να διεξάγεται σε ετήσια βάση. Είναι απαραίτητο να υπάρχει το κατάλληλα εκπαιδευμένο τεχνικό προσωπικό κατά τη διάρκεια των παραστάσεων. Θα πρέπει να τηρούνται κανόνες ασφαλείας που αφορούν την ανάρτηση ήχου, φώτων, σκηνικών, μοτέρ. Να ζητείται πιστοποίηση από επίσημο φορέα όλων των κινουμένων Η/Ζ που καλύπτουν θεατρικούς και συναυλιακούς χώρους.
Παρατηρείται ήδη το φαινόμενο ακόμα και κεντρικά θέατρα και χώροι ζωντανών οπτικοακουστικών εκδηλώσεων, συναυλιακοί χώροι και νυχτερινά κέντρα, να μην εφαρμόζουν ούτε τους στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας όπως το κλείσιμο των εξόδων κινδύνου, φώτα ασφαλείας που δεν λειτουργούν, πυρασφάλεια και μέσα πυρόσβεσης πλήρως απαξιωμένα, μηχανο/ηλεκτρικές εγκαταστάσεις με προβλήματα λειτουργίας και επικινδυνότητας, ενώ το προσωπικό να είναι πλήρως ανέτοιμο να αντιμετωπίσει τις στοιχειώδεις ανάγκες σε περίπτωση έκτακτου περιστατικού. Να σημειώσουμε ότι είχαν ξεκινήσει συζητήσεις για ελάχιστη σύνθεση προσωπικού στους χώρους κοινού και η εκπαίδευση του προσωπικού για την αντιμετώπιση περιστατικών. Ενδεικτικά, ανάγκη για άμεση εκκένωση μεγάλων χώρων κοινού από απρόβλεπτο συμβάν όπως, σεισμό, πυρκαγιά τρομοκρατική ενέργεια, παροχή πρώτων βοηθειών, κτλ. Έχουμε κατ επανάληψη τονίσει τόσο σε συσκέψεις στους Δήμους όσο και στο Υπουργείο Πολιτισμού ότι μόνο από τύχη έχουμε γλιτώσει τα χειρότερα, και αν δεν λάβουμε στοχευόμενα μέτρα τότε χωρίς να θέλουμε να γίνουμε μάντεις κακών, θα συνεχίσουμε να ισορροπούμε με μόνο εφόδιο την τύχη, έχοντας απεμπολήσει το αποτελεσματικότερο μέτρο που είναι η πρόληψη.
Σχετικά με την επιτροπή για την επανεξέταση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας, άρθρο 60 του Νόμου 4481/2017, επιβάλλεται να ολοκληρωθούν άμεσα οι διαδικασίες έτσι ώστε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να έχουμε τα αποτελέσματα της επιτροπής και ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο.
Δεν σκοπεύουμε να δώσουμε άλλοθι συμμετέχοντας σε ένα συμβούλιο που έχει μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα και όχι ουσιαστικό.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου αποχωρεί προσωρινά από το Πρωτοβάθμιο και το Δευτεροβάθμιο Συμβούλιο Επιθεώρησης χώρων Ψυχαγωγικών Δραστηριοτήτων, λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 37 του Ν. 4442/16 (ΦΕΚ 230/07.12.2016 τεύχος Α΄) σύμφωνα με το οποίοι «καταργούνται οι αρμοδιότητες των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων συμβουλίων που περιγράφονται στους Α.Ν. 445/1937 (Α΄32) και 446/1937 (Α΄23) αναφορικά με την αδειοδότηση θεάτρων, κινηματογράφων, νυχτερινών κέντρων και οπτικοακουστικών εκδηλώσεων, έως ότου ξαναϋπάρξουν οι ουσιαστικές προϋποθέσεις που θέτουμε με ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο, αντίστοιχο των ευρωπαϊκών πρακτικών.
Τέλος καταγγέλλουμε την πλήρη έλλειψη ελέγχων και τον καθημερινό κίνδυνο που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι καλλιτέχνες και το κοινό.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Π.Ο.Θ.Α.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΟΝΔΡΑΣ