Επίκαιρη Ερώτηση για τη διατήρηση των τριετιών στον κατώτατο μισθό και στο κατώτατο ημερομίσθιο και την αντιμετώπιση από την κυβέρνηση της απαίτησης του ΣΕΒ να καταργηθούν, κατέθεσε στη Βουλή η Έφη Αχτσιόγλου, βουλευτής Επικρατείας και τομεάρχης Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ.Στην επίκαιρη ερώτησή της προς τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων η Εφη Αχτσιόγλου τονίζει ότι «τον Φεβρουάριο του 2019 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αύξησε τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο κατά 11%, καταργώντας παράλληλα τον λεγόμενο υποκατώτατο μισθό για τους νέους κάτω των 25 ετών, η αύξηση για τους οποίους ήταν 27%. Ο νέος κατώτατος μισθός, χωρίς ηλικιακές διακρίσεις, διαμορφώθηκε στα 650 € και το νέο κατώτατο ημερομίσθιο στα 29,04 €». Σημειώνοντας, παράλληλα, ότι «με εγκύκλιο που εκδόθηκε τον ίδιο μήνα ορίστηκε σαφώς και η εφαρμογή των προσαυξήσεων, λόγω των διαμορφωμένων τριετιών προϋπηρεσίας, στον αυξημένο κατώτατο μισθό και στο αυξημένο κατώτατο ημερομίσθιο».
Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι «ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) έχει καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης, ζητώντας κατάργηση των προσαυξήσεων λόγω τριετιών προϋπηρεσίας στον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο» και υπογραμμίζει ότι «η κυβέρνηση δεν έχει τοποθετηθεί απέναντι στο συγκεκριμένο ζήτημα και στο συγκεκριμένο αίτημα του ΣΕΒ, που αφορά τους μισθούς χιλιάδων εργαζομένων».
Με τα δεδομένα αυτά η κ. Αχτσιόγλου ρωτά τον υπουργό Εργασίας «ποια είναι η θέση του για τις μισθολογικές προσαυξήσεις λόγω τριετιών; Συμφωνεί με τη διατήρησή τους ή θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχει ένας ενιαίος κατώτατος μισθός χωρίς προσαυξήσεις στη βάση των ωριμάνσεων;», επίσης «ποια είναι η θέση του απέναντι στην απαίτηση του ΣΕΒ να καταργηθούν οι τριετίες στον κατώτατο μισθό – ημερομίσθιο; Προτίθεται να τις υπερασπιστεί και με ποιον τρόπο;».
ΣΤΙΣ 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ ΣτΕ
Η ώρα της κρίσης για τα επιδόματα προϋπηρεσίας που μπορούν να αυξήσουν τον κατώτατο μισθό έως και 30% για τους παλαιούς εργαζόμενους, πλησιάζει.
Στις 8 Οκτωβρίου συζητείται στο Δ’ τμήμα του ΣτΕ η προσφυγή του ΣΕΒ και άλλων Συνδέσμων Βιομηχάνων κατά της εγκυκλίου της πρώην υπουργού Εργασίας, με την οποία δίνονται οδηγίες για τον υπολογισμό των «παγωμένων» 3ετιών στη διαδικασία εφαρμογής του νέου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου. Μέσω των επιδομάτων των 3ετιών οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που αμείβονται με τον κατώτατο και είχαν προϋπηρεσία πριν τον Φεβρουάριο του 2012 μπορούν να κερδίσουν έως και 195 ευρώ επιπλέον το μήνα, κατοχυρώνοντας έτσι μισθό έως 845 ευρώ τον μήνα. Όλα τα βλέμματα έχουν στραφεί στο ΣτΕ που πρέπει να αποφανθεί αν η επίμαχη εγκύκλιος, η οποία εκδόθηκε στις 18 του περασμένου Φεβρουαρίου είναι σύννομη και ισχυρή ή πρέπει να ακυρωθεί όπως ζητά ο ΣΕΒ. Έγκριτοι νομικοί, που επικαλείται το «ΈΘΝΟΣ» αναφέρουν πως η υπόθεση είναι πολύπλοκη και μπορεί να κριθεί ακόμη και στις τυπικές λεπτομέρειες αν το Δικαστήριο δεν μπει στην ουσία της υπόθεσης.
«Το ΣτΕ θα κληθεί κατά πρώτον να αξιολογήσει εάν η συγκεκριμένη εγκύκλιος είναι ερμηνευτική. Σε αυτή την περίπτωση, εάν δηλαδή η εγκύκλιος κριθεί ερμηνευτική, δεν μπορεί να ακυρωθεί και μόνο για τον λόγο αυτό. Το πρόβλημα θα προκύψει αν το Δικαστήριο θεωρήσει ότι η συγκεκριμένη εγκύκλιος εισάγει Κανόνα Δικαίου, χωρίς να υπάρχει εξουσιοδότηση από τον σχετικό νόμο για τον κατώτατο μισθό. Σε μια τέτοια περίπτωση υπάρχει κίνδυνος το ΣτΕ να ακυρώσει την εγκύκλιο και στην ουσία της. Σε κάθε περίπτωση η διάσωση των τριετίων είναι επιβεβλημένη», εξηγεί ο δικηγόρος εργατολόγος, Γιάννης Καρούζος. Ουσιαστικά αυτό σημαίνει πως η διάσωση ή η κατάργηση των 3ετιών μπορεί εν τέλει να προκύψει για τυπικό λόγο.
Στην αντίπερα όχθη κι εφόσον το ΣτΕ δεν μπει στην ουσία της υπόθεσης, δεν αποκλείεται το μείζον θέμα της διάσωσης ή κατάργησης των 3ετιών να παραμείνει… έωλο. Όπως όμως παρατηρούν έγκριτοι νομικοί, ακόμη κι αν… ξεθολώσει το τοπίο και στην περίπτωση που οι εξελίξεις για τους εργαζόμενους δεν είναι ευχάριστες, γεννώνται άλλα ερωτηματικά : αν κι εφόσον οι τριετίες κριθούν καταργημένες από πότε θα ισχύσει η απόφαση αυτή δεδομένου ότι οι νέοι αυξημένοι μισθοί εφαρμόζονται από 1η Φεβρουαρίου;
Σε κάθε περίπτωση, οι προσαυξήσεις των τριετιών, που φτάνουν έως και το 30% του κατώτατου μισθού, δηλαδή έως και τα 195 ευρώ, αφορούν μόνο τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα προϋπηρεσίας έως τις 14 Φεβρουαρίου 2012. Όσοι συμπληρώνουν τριετίες προϋπηρεσίας μετά τις 14 Φεβρουαρίου του 2012, δεν δικαιούνται γι’ αυτόν τον χρόνο προσαύξηση, αφού με νόμο του 2012 (ν. 4093/2012) η εξέλιξη των 3ετιών πάγωσε μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%. Συνεπώς, όσοι είχαν έως το 2012 συμπληρώσει προϋπηρεσία, δικαιούνται προσαύξηση 10% για κάθε τριετία και έως τρεις τριετίες, συνολικά δηλαδή 30% για 9 έτη και άνω. Αντίστοιχη είναι η αύξηση και για τους εργατοτεχνίτες που εισπράττουν έως και 6 τριετίες αρκεί αυτές να είχαν συμπληρωθεί έως 14 Φεβρουαρίου του 2012. Το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών προσαυξάνεται 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας έως τον Φλεβάρη του 2012 και έως έξι τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω.
ΤΙ ΠΡΟΕΒΛΕΠΕ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ
Στην λογική αυτή, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εξέδωσε διευκρινιστική εγκύκλιο στις 18 Φεβρουαρίου επί της υπουργικής απόφασης που είχε καθορίσει τον νέο κατώτατο μισθό για όλους στα 650 ευρώ και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 29,04 ευρώ. Στην επίμαχη εγκύκλιο διευκρινίζεται ότι ως προς τις ήδη διαμορφωθείσες προσαυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας, εφαρμόζονται οι διατάξεις του νόμου 4093 του 2012 χωρίς τις ηλικιακές αναφορές. Η επίμαχη εγκύκλιος εξειδικεύει δηλαδή τα ποσά των ελάχιστων μισθών για όλους, με βάση τα έτη προϋπηρεσίας και τις διατάξεις του νόμου 4093 του 2012. Με βάση την εγκύκλιο ο κατώτατος μισθός φτάνει έως και τα 845 ευρώ για όσους είχαν από 9 χρόνια προϋπηρεσίας και άνω έως τις 14 Φεβρουαρίου του 2012.
Ο νόμος 4093/2012 αναφέρει πως ο κατώτατος μισθός προσαυξάνεται με ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών προσαυξάνεται με ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω. Επίσης αναφέρει πως «έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά την 14.2.2012».
Η εγκύκλιος περιέχει και επεξηγηματικούς πίνακες για το πώς διαμορφώνονται ο νέος νόμιμος κατώτατος μισθός και το νέο νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, από 1 Φεβρουαρίου 2019.
ΠΗΓΕΣ: left.gr – newpost.gr – ethnos.gr