Στο επίκεντρο η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των ντελιβεράδων και των κούριερ, αλλά και η αποφυγή της επιβάρυνσης των εργαζόμενων με το κόστος της συντήρησης της μηχανής
Με φόντο τις κινητοποιήσεις των διανομέων της Πέμπτης 11 Απριλίου, το υπουργείο Εργασίας επανέλαβε την πρόθεσή του για νομοθετική παρέμβαση με στόχο την μεγαλύτερη προστασία των δικαιωμάτων των εργαζόμενων, λίγους μήνες μετά την πρόσφατη εγκύκλιο που διευκόλυνε το έργο των ελεγκτικών υπηρεσιών.
Πρόκειται για εργαζόμενους που εργάζονται σε αντίξοες συνθήκες και πολλές φορές παίζουν τη ζωή τους κορώνα γράμματα για ένα πενιχρό μεροκάματο. Τραγική ειρωνεία; Σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, ένας 37χρονος διανομέας σκοτώθηκε σε τροχαίο στην Αγία Παρασκευή, το μεσημέρι της Πέμπτης, την ώρα δηλαδή που οι εργαζόμενοι των εν λόγω κλάδων είχαν βγει στους δρόμους για τα δικαιώματά τους…
Όλο το προηγούμενο διάστημα έλαβε χώρα μία διαδικασία διαλόγου στο υπουργείο Εργασίας με όλους τους φορείς που σχετίζονται με το αντικείμενο, δηλαδή με σωματεία και συλλογικότητες των εργαζομένων στο χώρο της διανομής στην εστίαση, αλλά και με τους κούριερ (ταχυδρομεία – ταχυμεταφορές), καθώς και με εργοδότες των δύο κλάδων (είτε συλλογικά όργανα, όπως η ΓΣΕΒΕΕ, είτε εταιρείες των χώρων αυτών).
Αποζημίωση για τον διανομέα που χρησιμοποιεί δικό του μηχανάκι
Ως αποτέλεσμα του διαλόγου, το υπουργείο αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να νομοθετήσει την καταβολή μηνιαίας αποζημίωσης για τον εργαζόμενο που χρησιμοποιεί το δικό του μεταφορικό μέσο (αντί να του το παρέχει ο εργοδότης, όπως τυπικά προβλέπει η, ανεφάρμοστη στην πράξη, νομοθεσία).
Η εν λόγω αποζημίωση ισούται κατ’ ελάχιστον με το 15% του νέου, αυξημένου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης.
Η αποζημίωση αυτή δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές, καταβάλλεται από τους εργοδότες μέσω τραπεζικού λογαριασμού, και αποτυπώνεται διακριτά στα χορηγούμενα εκκαθαριστικά σημειώματα αποδοχών του διανομέα. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύεται ο μισθός του εργαζόμενου, ο οποίος μέχρι τώρα επιβαρύνεται με τα κόστη της συντήρησης του οχήματός του.
Έχει υπολογιστεί ότι το ποσό αυτό της αποζημίωσης θα χρειαστεί για να καλύπτονται τα έξοδα της μηνιαίας συντήρησης του δικύκλου, τα έξοδα ανανέωσης των αναλώσιμων εξαρτημάτων, οι ετήσιες βλάβες, καθώς και μέρος της ετήσιας ασφάλισης του οχήματος και του κόστους ελέγχου ΚΤΕΟ.
Στόχος του συνδικαλιστικού κινήματος είναι αυτή η ρύθμιση να αποτελέσει μεταβατικό στάδιο (διάρκειας μερικών ετών) μέχρι να παγιωθεί η αποκλειστική υποχρέωση των εργοδοτών για τη διάθεση του δίκυκλου οχήματος ως εργαλείο και μέσο για την εργασία στους κλάδους αυτούς.
Στο ΕΡΓΑΝΗ ο αριθμός κυκλοφορίας
Ο εργοδότης θα υποχρεωθεί επίσης να δηλώνει στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» το όχημα με τον αριθμό κυκλοφορίας, κάτι που θα συμβάλει στη διαμόρφωση ακριβούς εικόνας για τον αριθμό των οχημάτων σε κάθε κλάδο αλλά και στη διευκόλυνση των ελέγχων από την Επιθεώρηση Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.).
Παράλληλα, η εργοδοσία θα οφείλει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους εργαζομένους να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα και να διασφαλίζεται η ασφάλεια των διανομέων.
Μέσα ατομικής προστασίας
Επίσης, με βάση την επικείμενη νομοθετική παρέμβαση, οι εργοδότες θα πρέπει να παρέχουν τα προβλεπόμενα μέσα ατομικής προστασίας στους εργαζομένους στη διανομή, τόσο στον επισιτισμό, όσο και στα ταχυδρομεία.
Ως κατάλληλος εξοπλισμός ατομικής προστασίας ορίζεται το προστατευτικό κράνος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 12 του Κ.Ο.Κ., δερμάτινο ή υφασμάτινο πανωφόρι, αδιάβροχο, κατάλληλα παπούτσια, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο. Το κόστος όλων αυτών επιβαρύνει εξ ολοκλήρου τον εργοδότη.
Ένα αίτημα που έθεσαν στις πρόσφατες κινητοποιήσεις τους τα σωματεία των δύο κλάδων, η ένταξή τους στα βαρέα και ανθυγιεινά, δεν θα αποτελέσει κομμάτι της εν λόγω παρέμβασης αλλά θεωρείται δίκαιη διεκδίκηση που αναμένεται να συζητηθεί στο προσεχές μέλλον.