Το «ανοιχτό» εδώ και 9 χρόνια ζήτημα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ) των ναυτεργατών στην ποντοπόρο ναυτιλία επανήλθε το τελευταίο χρονικό διάστημα και πάλι στο προσκήνιο, με τους πλοιοκτήτες να ζητούν ατομικές συμβάσεις εργασίας έπειτα από ελεύθερες διαπραγματεύσεις και την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) να εμφανίζεται κάθετα αντίθετη.
Η νέα αυτή αντιπαράθεση ανάμεσα σε εφοπλιστές και ΠΝΟ σημειώθηκε σε δύο εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της ΠΕΠΕΝ (πλοίαρχοι), με τον γενικό γραμματέα της ΠΝΟ Γιάννη Χαλά να υποστηρίζει ότι οι προσκλήσεις της πλοιοκτησίας για σύναψη νέας ΣΣΕ με μισθούς χαμηλότερους από τους προβλεπόμενους στην προηγούμενη ΣΣΕ του 2010 δεν είναι βάσιμες, δεδομένου ότι τυχόν μειώσεις δεν επιτρέπονται από τις διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC 2006).
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης επισήμανε τη θεμελιώδη σημασία που έχει το ελληνόκτητο πλοίο να είναι ανταγωνιστικό για να μείνει πρωτοπόρο στον διεθνή ανταγωνισμό και ζήτησε από τους Ελληνες αξιωματικούς και τα πληρώματα να είναι οικονομικά ανταγωνιστικά.
Αλλά και ο πλοιοκτήτης καπετάν Παναγιώτης Τσάκος στην εκδήλωση των πλοιάρχων, απαντώντας σε όσους κάνουν λόγο για προσπάθεια να πληρώνονται οι Ελληνες ναυτικοί με μισθούς Φιλιππινέζων, δήλωσε ότι «τα πληρώματα από τις Φιλιππίνες αμείβονται με 1.400 ευρώ τον μήνα, ποσό που σήμερα στην Ελλάδα θεωρείται υψηλό με βάση τον βασικό μισθό στη στεριά που δεν ξεπερνά τα 650 ευρώ τον μήνα».
Ωστόσο, η διαφωνία συνεχίστηκε, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Θ. Βενιάμης μετά την εκδήλωση απέστειλε επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη, στην οποία αναφέρεται στην MLC-2006, στο περιεχόμενό της αλλά και στην ερμηνεία της που έγινε από τον γενικό γραμματέα της ΠΝΟ, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «πρόκειται για μια νομική και ερμηνευτική ακροβασία με πολύ επικίνδυνα δικαιοδογματικά αποτελέσματα».
Τονίζει, επίσης, ότι η MLC και ο κανονισμός αυτής επιβεβαιώνουν την αρχή της ελεύθερης διαπραγμάτευσης μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών, στην περίπτωση μη ύπαρξης εν ισχύι ΣΣΕ, ενώ σε άλλο σημείο κάνει λόγο για «έωλα νομικά επιχειρήματα» που οδηγούν σε στρεβλά αποτελέσματα.
Σημειώνει ακόμα ότι η MLC δεν αναφέρεται στον καθορισμό οικονομικών όρων εργασίας, αλλά στις συνθήκες απασχόλησης και στα δικαιώματα και την κοινωνική προστασία των ναυτικών.
Επιστολή, όμως, έστειλε στον υπουργό και ο γ.γ. της ΠΝΟ, στην οποία διατυπώνει τη βασική θέση της Ομοσπονδίας βάσει της οποίας η MLC-2006 προβλέπει ότι, σε περιπτώσεις που οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) εμπεριέχουν ευνοϊκότερες συνθήκες από όσα προβλέπονται στην MLC (Διεθνής Σύμβαση), υπερισχύουν αυτές.
Σημειώνεται ότι η θέση του υπουργείου Ναυτιλίας, όπως έχει εκφραστεί πολλές φορές διά στόματος Φώτη Κουβέλη, είναι ότι οι δύο πλευρές πρέπει να τα βρουν, η κυβέρνηση είναι θεσμικά ουδέτερη, ο υπουργός Ναυτιλίας και το υπουργείο δεν έχει αποφασιστικό χαρακτήρα να επιβάλει την ύπαρξη αυτής της Συλλογικής Σύμβασης, ωστόσο επιθυμία και θέληση του υπουργείου είναι να υπάρξει ΣΣΕ.
Αναδημοσιευση από : efsyn.gr