Oι απεργίες είχαν ξεκινήσει μετά απο σύγκρουση επιβατικού με εμπορικό τρένο. (Φωτό)
Έντονες αντιδράσεις προκαλεί στη Γαλλία η απόφαση του Facebook να μπλοκάρει σελίδες συνδικάτων μηχανοδηγών που πραγματοποιούσαν απεργιακές κινητοποιήσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Τις τελευταίες μέρες εντείνεται η διαμάχη ανάμεσα στους
εργαζόμενους των γαλλικών σιδηροδρόμων (SNCF) και την κυβέρνηση. Ο λόγος της έντασης εντοπίζεται τόσο στις μεταρρυθμίσεις που προωθεί ο πρόεδρος Μακρόν στον κλάδο, όσο και στη γενικότερη ασφάλεια των εργαζομένων με αφορμή ένα σοβαρό ατύχημα στις 17 Οκτωβρίου στην βορειοανατολική Γαλλία (Champagne-Ardenne).
Συγκεκριμένα ένα τοπικό επιβατικό τρένο και ένα τρένο μεταφοράς εμπορευμάτων συγκρούστηκαν, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν 11 άνθρωποι μεταξύ αυτών και ο οδηγός του ενός τρένου. Τα συνδικάτα κατήγγειλαν πως το ατύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν τα τρένα, αντί να διαθέτουν έναν μονάχα οδηγό, διέθεταν όπως προβλέπεται δύο. Στο πλαίσιο περικοπών όμως, η μείωση των οδηγών θεωρήθηκε λογική.
Την επομένη του ατυχήματος, στις 18 Οκτωβρίου, με παρακίνηση των συνδικάτων, εργαζόμενοι και κατά βάση μηχανοδηγοί των γαλλικών σιδηροδρόμων προέβησαν σε απροειδοποίητη απεργιακή κινητοποίηση, επηρεάζοντας σοβαρά τις μετακινήσεις στα προαστιακά τρένα του Παρισιού και τις μεταφορές από πόλη σε πόλη σε όλη τη χώρα. Οι εργαζόμενοι επικαλέστηκαν το δικαίωμα στην παύση της εργασίας σε περίπτωση που θεωρούν ότι βρίσκονται σε κίνδυνο κατά την διεκπεραίωση της. Το συγκεκριμένο δικαίωμα καλύπτεται πλήρως από το εργατικό δίκαιο της χώρας.
Την ίδια μέρα της απροειδοποίητης κινητοποίησης, τα συνδικάτα Sud-Rail και CGT-Cheminots είδαν τρεις από τις σελίδες τους να μπλοκάρονται από το Facebook. Αυτές οι σελίδες χρησιμοποιούνταν είτε για ενημέρωση των εργαζομένων, είτε για την οργάνωση προσεχών κινητοποιήσεων. Καθώς λοιπόν η απροειδοποίητη απεργία ήταν σε πλήρη εξέλιξη, οι διαχειριστές των σελίδων βρέθηκαν προ εκπλήξεως όταν είδαν ότι αδυνατούσαν να κοινοποιήσουν οτιδήποτε έως τις 26 Οκτωβρίου. Αξίζει να σημειωθεί πως συνολικά οι μπλοκαρισμένες σελίδες αριθμούσαν πάνω από 20.000 ακόλουθους, ένας διόλου αμελητέος αριθμός που θα μπορούσε να επηρεάσει τμήματα της κοινής γνώμης όσον αφορά τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην SNCF.
Οι διαχειριστές απευθύνθηκαν αρχικά στο Facebook, χωρίς ωστόσο να λάβουν κάποια απάντηση. Στη συνέχεια, και ενώ οι σελίδες παρέμεναν σε καθεστώς περιορισμού, αποφάσισαν να απευθυνθούν στην κεντρώα εφημερίδα Le Parisien. Στις 22 Οκτωβρίου, η εφημερίδα δημοσίευσε το γεγονός και το θέμα πήρε διαστάσεις για το αν πρόκειται για περίπτωση λογοκρισίας ή αν οι διαχειριστές παραβίασαν με τις δημοσιεύσεις τους την πολιτική της πλατφόρμας.
Ο διαχειριστής ενός από τους λογαριασμούς δήλωσε στην Le Parisien: «Είναι ακατανόητο. Έχουν περάσει επτά χρόνια από τότε που υπάρχει αυτή η σελίδα και ακολουθείται πλέον από περίπου 11.000 λογαριασμούς. Είμαστε πολύ προσεκτικοί σε όσα δημοσιεύονται. Φροντίζουμε οι δημοσιεύσεις μας να μην περιλαμβάνουν ποτέ οτιδήποτε ρατσιστικό, ομοφοβικό ή αντισημιτικό. Έχουμε γράψει πολλά μηνύματα στο Facebook για εξηγήσεις. Αλλά τίποτα. Το Facebook δεν μας απαντά».
Η Parisien απευθύνθηκε και η ίδια στο Facebook ζητώντας να μάθει τον ακριβή λόγο των επιβληθέντων περιορισμών στους λογαριασμούς της Sud-Rail και CGT-Cheminots. Εν τέλει η εταιρία απάντησε, χωρίς όμως να δίνει καμία πληροφορία: «Πρόκειται για ιδιωτικούς λογαριασμούς. Είναι απόρρητο». Παράλληλα, μετά από τέσσερις μέρες σιγής, σε επίσημη ανακοίνωση το Facebook διευκρίνισε πως οι συγκεκριμένες σελίδες αντιμετωπίζονται όπως όλες οι άλλες, ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης. Στο μεταξύ η δημοσιοποίηση του συμβάντος από την Parisien είχε ήδη αρχίσει να αναπαράγεται από γαλλικά μέσα ενημέρωσης, όπως το τηλεοπτικό κανάλι BFMTV και άλλα μέσα ευρείας προβολής.
Μέσα σε μερικές ώρες από τη δημοσιοποίηση του γεγονότος στις 22 Οκτωβρίου, οι λογομαχίες στο διαδίκτυο για το αν πρόκειται για λογοκρισία ήταν γεγονός. Σε λιγότερο από ένα 24ωρο, το πρωί της 23ης Οκτωβρίου, τα συνδικάτα ανακοίνωσαν ότι και οι τρεις σελίδες λειτουργούσαν πλέον κανονικά. παρόλο που οι περιορισμοί, όπως προαναφέρθηκε, είχαν οριστεί έως τις 26 Οκτωβρίου.
Σε δήλωσή του στην Parisien ο Γενικός Γραμματέας του συνδικάτου CGT-Cheminots, Μπερενιέ Σερνό, διευκρίνισε: «Πρόκειται για λογοκρισία; Δε το ξέρω. Πρέπει να τονιστεί όμως πως η επέμβαση της πλατφόρμας στους λογαριασμούς μας επιβλήθηκε σε μία περίοδο με εξαιρετική ένταση ανάμεσα στους εργαζομένους των σιδηροδρόμων από τη μία και τη διοίκηση της SNCF και την κυβέρνηση από την άλλη».
Σε κάθε περίπτωση δεν είναι η πρώτη φορά που το Facebook κατηγορείται ή είναι ύποπτο για λογοκρισία στη Γαλλία τους τελευταίους μήνες. Τον περασμένο Δεκέμβρη, καθώς κλιμακώνονταν οι κινητοποιήσεις των κίτρινων γιλέκων αρκετοί κατήγγειλαν πολιτική λογοκρισίας από το Facebook εναντίον ακτιβιστών του κινήματος.